
American University in Cairo American University in Cairo 

AUC Knowledge Fountain AUC Knowledge Fountain 

Theses and Dissertations Student Research 

2-1-2015 

Introducing public service media principles to the state-owned Introducing public service media principles to the state-owned 

newspapers: The case study of Al-Ahram newspapers: The case study of Al-Ahram 

Salma Adel Hussein 

Follow this and additional works at: https://fount.aucegypt.edu/etds 

Recommended Citation Recommended Citation 

APA Citation 
Hussein, S. (2015).Introducing public service media principles to the state-owned newspapers: The case 
study of Al-Ahram [Master's Thesis, the American University in Cairo]. AUC Knowledge Fountain. 
https://fount.aucegypt.edu/etds/1106 

MLA Citation 
Hussein, Salma Adel. Introducing public service media principles to the state-owned newspapers: The 
case study of Al-Ahram. 2015. American University in Cairo, Master's Thesis. AUC Knowledge Fountain. 
https://fount.aucegypt.edu/etds/1106 

This Master's Thesis is brought to you for free and open access by the Student Research at AUC Knowledge 
Fountain. It has been accepted for inclusion in Theses and Dissertations by an authorized administrator of AUC 
Knowledge Fountain. For more information, please contact thesisadmin@aucegypt.edu. 

https://fount.aucegypt.edu/
https://fount.aucegypt.edu/etds
https://fount.aucegypt.edu/student_research
https://fount.aucegypt.edu/etds?utm_source=fount.aucegypt.edu%2Fetds%2F1106&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://fount.aucegypt.edu/etds/1106?utm_source=fount.aucegypt.edu%2Fetds%2F1106&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://fount.aucegypt.edu/etds/1106?utm_source=fount.aucegypt.edu%2Fetds%2F1106&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
mailto:thesisadmin@aucegypt.edu


 

The	
  American	
  University	
  in	
  Cairo	
  
	
  
	
  

School	
  of	
  Global	
  Affairs	
  and	
  Public	
  Policy	
  	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  

INTRODUCING PUBLIC SERVICE MEDIA PRINCIPLES 

TO THE STATE-OWNED NEWSPAPERS: 

THE CASE STUDY OF AL-AHRAM 

	
  
	
  

A	
  Thesis	
  Submitted	
  to	
  the	
  
	
  

Public	
  Policy	
  and	
  Administration	
  Department	
  
	
  

in	
  partial	
  fulfillment	
  of	
  the	
  requirements	
  for	
  the	
  degree	
  of	
  	
  
Master	
  of	
  Public	
  Policy	
  

	
  
	
  
By	
  	
  
	
  
	
  
	
  

Salma	
  A.	
  Hussein	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  

Fall14	
  



	
   2	
  

The	
  American	
  University	
  in	
  Cairo	
  
School	
  of	
  Global	
  Affairs	
  and	
  Public	
  Policy	
  	
  	
  

Department	
  of	
  Public	
  Policy	
  and	
  Administration	
  
	
  

INTRODUCING	
  PUBLIC	
  SERVICE	
  MEDIA	
  PRINCIPLES	
  

TO	
  THE	
  STATE-­‐OWNED	
  NEWSPAPERS:	
  

THE	
  CASE	
  STUDY	
  OF	
  AL-­‐AHRAM	
  

	
  
Salma	
  Hussein	
  

	
  
Supervised	
  by	
  Professor	
  Khaled	
  Zakaria	
  Amin	
  	
  	
  

	
  
ABSTRACT	
  	
  

	
  
 

Egypt has a large number of state-owned newspapers that are considered as the 

mouthpieces of the political power. In order to remove the state control over the content 

provided by these newspapers it is recommended that these newspapers undertake bold 

reforms. The thesis suggests their transformation to public service newspapers. It explores if 

Al-Ahram can be transformed into one that is practicing editorial and financial independence in 

addition to good governance. In order to respond to this question it compares the current 

situation of Al-Ahram to a suggested ideal set up, by undertaking a gap analysis. Then a 

SWOT analysis is taken to assess difficulties that would hinder such transformation. In order to 

respond to the question, the thesis uses qualitative research techniques. The thesis finds that 

four years after the January revolution, Al-Ahram is few steps nearer to a be a Public Service 

newspaper. It is back to be the most read newspaper across the country. The wage inequality 

decreased and accountability of top management improved. The study explores how these 

reforms were realized. It also explores why Al-Ahram is still seen as “the mouthpiece” of the 

regime. The thesis is contributing to the literature by describing post-revolution patterns of 

state-control over national newspapers. How the State still enjoys the loyalty of state owned 



	
   3	
  

newspapers, despite the disappearance of a number of formal structures of control that existed 

prior to 2011. At the end, the thesis finds that there is an opportunity to consolidate reforms of 

the internal governance and the financial situation. Yet, there is a lack of ownership among 

different stakeholders regarding an editorial reform that guarantees pluralism and diversity and 

respond to citizens’ needs and voice them to officials. 

Key Words: 

Print media, Newspapers, Al-Ahram, Accountability, Governance, Public Service Media, 

Democratic Transition, Egypt. 

  



	
   4	
  

TABLE	
  OF	
  CONTENTS	
  
	
  
List	
  of	
  Tables	
  and	
  Figures	
  ...............................................................................................................	
  5	
  

List of Abbreviations (in alphabetical order)	
  ................................................................................	
  6	
  
Introduction	
  ..........................................................................................................................................	
  7	
  

The Research Problem	
  .......................................................................................................................	
  8	
  

Chapter	
  One:	
  Conceptual	
  Framework	
  and	
  Methodology	
  ..................................................	
  11	
  
Definitions	
  of	
  Public	
  Service	
  Broadcasting	
  ......................................................................................	
  11	
  
From Public Service Broadcasting to Public Service Media	
  .............................................................	
  12	
  
The	
  Main	
  Requisites	
  Of	
  Public	
  Service	
  Media	
  ..................................................................................	
  13	
  
1- The Public Service Mandate	
  .................................................................................................................	
  13	
  
2- The Governance Structure	
  ...................................................................................................................	
  15	
  
3-	
   The Financing	
  ......................................................................................................................................	
  15	
  
4- The Editorial Independence	
  .................................................................................................................	
  16	
  
The State-Controlled Publications	
  ...........................................................................................................	
  16	
  
The State Control	
  ........................................................................................................................................	
  18	
  

The	
  Methodology	
  ............................................................................................................................	
  19	
  
First: The Case Study:  Al-Ahram	
  ..........................................................................................................	
  19	
  
Second: In-Depth Interviews	
  ....................................................................................................................	
  20	
  
Sampling	
  ........................................................................................................................................................	
  21	
  
Data	
  Collection	
  ...........................................................................................................................................	
  21	
  

Chapter Two: Literature Review	
  ..................................................................................................	
  23	
  
State Controlled Media In Egypt	
  .............................................................................................................	
  23	
  
The Arguments Against The Public Ownership Of Media	
  ................................................................	
  25	
  
A Brief Discussion On The Privatization Of State-Owned Media	
  ...................................................	
  26	
  
Why Public Service Broadcasters Are Regaining Appeal?	
  ................................................................	
  28	
  
The Benefits of the Public Service Media	
  ...............................................................................................	
  29	
  
Public Service Media In Democratic Transitions	
  .................................................................................	
  31	
  

Chapter Three: Assessing The Gap Between Al-Ahram And The Public Service Media 
Model	
  ...................................................................................................................................................	
  35	
  

What is Al-Ahram Foundation?	
  ..............................................................................................................	
  35	
  
First:	
  the	
  editorial	
  Department	
  ............................................................................................................	
  36	
  
Second: Other Departments	
  ......................................................................................................................	
  38	
  
How far Al-Ahram is from being a PSM: Key Findings	
  ....................................................................	
  42	
  
1-	
   Public Service Mandate	
  .....................................................................................................................	
  42	
  
2-	
   Governing Structure	
  ...........................................................................................................................	
  43	
  
3-	
   Financing	
  ...............................................................................................................................................	
  46	
  
Improved Governance Led To Better Management And Lower Income Inequality	
  ...................	
  50	
  
4-	
   Editorial Independence	
  ......................................................................................................................	
  51	
  
Assessing The Gap: Concluding Remarks	
  .............................................................................................	
  57	
  

Chapter Four: A SWOT Analysis Of Al-Ahram’s Suggested Reform	
  .................................	
  61	
  
Weaknesses	
  ...................................................................................................................................................	
  62	
  
Opportunities:	
  ..............................................................................................................................................	
  64	
  
Threats	
  ...........................................................................................................................................................	
  66	
  
Conclusions	
  ...................................................................................................................................................	
  68	
  
The Limitations And Forward-Looking Research	
  ...............................................................................	
  71	
  



	
   5	
  

References	
  ........................................................................................................................................	
  73	
  
Arabic	
  References	
  .....................................................................................................................................	
  78	
  

Appendices	
  .......................................................................................................................................	
  80	
  

Appendix 1: The questionnaire for the Gap analysis of Al-Ahram	
  ......................................	
  81	
  
 

List	
  of	
  Tables	
  and	
  Figures	
  
	
  
TABLE	
  1:	
  Summary	
  of	
  Al-­‐Ahram	
  Publications'	
  Budgets	
  ...................................................................	
  41	
  
TABLE	
  2:	
  Government	
  Support	
  for	
  National	
  Press	
  Institutions	
  ....................................................	
  47	
  
TABLE	
  3:	
  Al-­‐Ahram	
  Main	
  Arrears	
  and	
  Loans	
  as	
  of	
  end	
  of	
  March	
  2013	
  ......................................	
  49	
  
	
  
FIGURE	
  1:	
  Al-­‐Ahram	
  Foundation	
  Publications	
  versus	
  Main	
  Revenue	
  Generating	
  
Departments	
  .........................................................................................................................................................	
  36	
  
FIGURE	
  2:	
  The	
  Distribution	
  Of	
  Employees	
  In	
  Al-­‐Ahram	
  Foundation	
  ..........................................	
  39	
  
FIGURE	
  3:	
  The	
  Factors	
  Affecting	
  The	
  Gap	
  Between	
  Al-­‐Ahram	
  As	
  A	
  State	
  Controlled	
  
Institution	
  And	
  As	
  A	
  Public	
  Service	
  Media	
  ..............................................................................................	
  60	
  
FIGURE	
  4:	
  The	
  Matrix	
  of	
  the	
  SWOT	
  Analysis	
  .........................................................................................	
  68	
  
  



	
   6	
  

List of Abbreviations (in alphabetical order) 
	
  

BBC  British Broadcasting Corporation 

GA  General Assembly 

HCJ  High Council of Journalism 

LE  Egyptian Pound 

NZTV New Zealand Television 

PSB  Public Service Broadcaster 

PSM  Public Service Media 

SABC South Africa Broadcasting Corporation 

UNESCO United Nations for Education, Science and Culture Organization 

WB  World Bank, or the International Bank for Reconstruction and Development 

  



	
   7	
  

Introduction 
 

Revolutions and political transitions to democracy often open windows of 

opportunities to reform the state-controlled media. This reform should aim to 

change the image of mouthpiece of the political power into free independent 

media. According to the international experience, such reform often took one of 

two forms: privatization or transformation into public service media (Smith, 

2012, Steenfadt, 2011).  

In Egypt, there are signals of interest in this topic. For instance, the two 

most recent versions of the constitution (2012 and 2014) included articles to 

grant the state newspaper independence from state intervention, by creating an 

independent body that would be responsible for reforming and governing the 

national press, as a step to offer this press a certain degree of independence.  

In addition, many conferences discussing such reforms were held after 

the January 25 revolution. Among these conferences: the conference on 

“Egyptian Radio and Television (ERTV) reform and Public Service Media”, co-

organized by the BBC and ERTV, in 2011, “Media Reforms in Egypt: Visions 

and Recommendations, organized by Arab Forum of Alternatives, in 2011. And 

“Reforming state-owned newspapers”, organized in 2015 by the British 

University in Egypt.  

However, the academic debate on how to reform the state owned media 

in Egypt is still highly underserved, as I will discuss thoroughly in the literature 

review. Egypt is a country seen as in need of protection to freedom of 

expression and media freedom (Amnesty, 2013; Article 19, 2013 and Freedom 

House, 2103). So, there is a need to consider such reforms, given that the state 



	
   8	
  

owns the biggest share in the media market and also given the relative decline of 

their readership and viewership (Abdulla, 2013).  

The Research Problem 
 

A UNESCO’s report on Egypt (2011) underlines that there is a consensus on 

keeping the Egyptian Radio and Television Union and some of the “national 

press” the official name of the state owned-newspapers in the hands of the 

government. The 2014’s constitution affirmed this consensus by stating that the 

“National press institutions are state-owned”. Many arguments support this 

position: They are too big to be sold and they are not too dependent financially 

on the state, as will be discussed in the literature review. But this would be 

under the condition of reforming them.  

Yet, the question regarding “which kind of reform should the national 

press undergo” remains highly unexplored. Accordingly, this research aims to 

contribute to fill this gap by discussing one of the policy options to reform the 

Egyptian state-owned press. 

A recent book estimates the combined debts of the national newspapers at $3.5 

billion (Sakr, 2013, P. 49).  They employ a workforce of some 70,000 (Sakr, 

2013). The largest three press institutions are Al-Ahram, Al-Akhbar and Al- 

Gomhoreya, they possess each a number of publications, print houses, an 

advertising company and some real-estate assets. The publications are 

cumulating losses, but the revenues drawn from side activities –mainly 

advertisement- cover (or don’t in the case of Al Gomhoreya) the expenditures of 



	
   9	
  

the institution (Sami, 2014). The other five institutions are in a worse financial 

situation. 

Over the last four years, the national press institutions saw, each, at least 

three different CEOs (The Egyptian Radio and Television Union, ERTU, had 

two presidents and five ministers of media). Al-Ahram for instance saw six 

chairmen in less than 4 years.  

The hasty change of top management in these institutions gave way to a 

number of shy attempts to improve the outcome of these state-owned outlets. 

Yet, they mostly had come to incomplete or failed reforms.  

On a positive note, the United Nations Educational, Scientific and 

Cultural Organization (UNESCO) argues that there is a chance that Egypt could 

undergo such transformation of the newspapers and the broadcasters alike into 

Public Service Media (UNESCO, 2011 and Mendel, 2013).  The constitution of 

2014 excludes the privatization of the Egyptian print media and allows for the 

creation of an independent governing body. Yet it only links the Public Service 

Media principles to the state radio and television.  

Many media experts acknowledge the need for the separation between 

ownership of the State and the state control (Farag, 2015, Sakr 2013, Mendel, 

2013, Abdel Aziz, 2011). However, the questions of how, at what cost and how 

deep the reforms should be were not tackled in a scientific manner. While this 

thesis is about transformation of the media from government mouthpieces to 

Public Service Media, it limits its scope to the print media. 

 

The research question 



	
   10	
  

The thesis investigates to which extent the state-owned newspapers in Egypt 

are prepared to apply the principles of Public Service Media, to get rid of 

the state control, with Al-Ahram as a case study. 

In other words, the study aims to conduct a gap analysis between Al-

Ahram as a state controlled newspaper and a model of public service media as 

defined by a set of principles to measure the difference. 

 

And this to answer the following questions:  

How far are the national newspapers financially dependent on the government?  

How far can they ensure transparent and accountable budgets and management 

structures?  

How are editorial decisions taken? What are the mechanisms to ensure they are 

independent and objective? 

How effective is the current supervision body –if any- in terms of content’s 

monitoring? 

And finally what are the difficulties that might face Al-Ahram should the 

foundation decides to transform into a public service newspaper? 

	
   	
  



	
   11	
  

Chapter	
  One:	
  Conceptual	
  Framework	
  and	
  Methodology	
  
 

This part tracks the different definitions of the Public Service Broadcasting and how the notion 

developed over the years, till it became Public Service Media. Then it will underline the 

distinction between State-owned Media and Public Service Media. In the end, there will be a 

detailed discussion of the four principles selected to define a public service newspaper. The 

discussion shows why these principles are important, and how countries adopt different models 

of implementation of each principle. 

Definitions	
  of	
  Public	
  Service	
  Broadcasting	
  	
  

The literature shows that it is difficult to define the Public Service Broadcasting. “I know it 

when I see it”, said a US judge to elude a definite answer back in 1964 (Hallvard, 2008). Public 

service broadcasting (PSB) as a concept is now more than 80 years old (Coppens and Saeys, 

2006).  

The last decade of the 20th century added to the scene new countries that installed their 

Public broadcasters, in reaction to the fall of the Berlin Wall and waves of democratization in 

Africa. Then later, the notion was introduced in many Asian countries, where culture respects 

the role of state (World Bank, 2011, Smith, 2012).  

Coppens and Saeys (2006, P. 262) define the Public Service Broadcasting as “The 

concept of a broadcasting system offering a wide and diverse range of programs for both large 

and small target groups, as a public and universal service, and publicly financed”. 

According to Hallvard (2011, P. 3), Born and Prosser studied in 2001 European PSBs 
and distilled common criteria into three central principles, “of which the latter two are derived 
from the first: (a) enhancing, developing and serving social, political and cultural citizenship; 
(b) universality; and (c) quality of services and output (Born and Prosser 2001, P. 671).” 
The notion of the public service broadcasting, PSB: has developed along the years and brought 
in practice a variety of models (UNESCO, 2011).   



	
   12	
  

UNESCO Media Development Indicators (2008) defines the Public Service 

Broadcasting as:  

PSB is broadcasting made, financed and controlled by the public, for the public. 
It is neither commercial nor state-owned. It is free from political interference 
and pressure from commercial forces. Through PSB, citizens are informed, 
educated and also entertained. When guaranteed with pluralism, programming 
diversity, editorial independence, appropriate funding, accountability and 
transparency, public service broadcasting can serve as a cornerstone of 
democracy (UNESCO, 2008, P.10). 

 

Another definition appears in “An Asia-Pacific Approach to Public Service Broadcasting”, 

edited by Jose-Maria Carlos (2009) defines it as follows: 

PSB: Is for all citizens, reflects diversity, offers quality content, practices 
editorial independence, should be financially independent, demands creative and 
professional human resources, adheres to strong accountability practices, 
cultivates strategic partnerships and collaboration (Smith, 2012, P.1). 

From Public Service Broadcasting to Public Service Media 

The term Public Service Media is the latest version of Public Service Broadcasting. It was 

coined to encompass the technological developments occurred in media systems (Hallvard, 

2011). It refers to the same principles mentioned above, and adding also news and programs 

offered online. Hallvard argued that the Internet journalism created a new challenge for the 

PSB as it widens the public sphere and also it may distort the one-way message broadcasted by 

this cultural and political tool. Bardoel and d'Haenens (2008) referred to the convergence 

phenomena in the media, creating challenges to the modern media systems.  

Nevertheless, it is worth noting that a large number of PSBs include now Internet 

services to their institutions, because of its merits. As it opens more opportunities for exchange 

of opinions with the citizens and it is an effective two-way of communication, which is seen 

more compatible with the public service broadcasting than the “one-way” message.  For all 

these merits, the UNESCO added an extra indicator on how developed the digital journalism 

content provided by the public broadcasters (Mendel, 2011).  



	
   13	
  

While the two terms refer to broadcasters, few developing countries and countries in 

transition still own newspapers, and aim at reforming them by introducing public service media 

principles.  

The	
  Main	
  Requisites	
  Of	
  Public	
  Service	
  Media	
  

The thesis will use the definition of the UNESCO (2008). Mendel (2011) used the same 

definition to set criteria of comparison between different legal and regulatory systems 

governing public service broadcasters in eight different countries around the world.  

The appropriateness of this choice is confirmed by looking at the Asia-Pacific Institute 

for Broadcast Development, which considers newspapers among the public service media and 

have set very similar principles (Asia-Pacific Institute, 2009, Smith, 2012). 

In order to measure how ready is Al-Ahram to become a public service newspaper, the 

thesis translate the four common principles, defining PSBs and considered to be indispensible 

to establish media that reflects independence, diversity and pluralism. These elements were 

commonly mentioned in the UNESCO’s literature on the subject and the World Bank guide for 

independent media (Kalathil, 2011). These principles are: the public service mandate, the 

governing structure, the financing and the editorial independence. The implementation of each 

of these principles differs from country to country. The questionnaire in Appendix 1 explains 

in details how each principle is described in a number of sub-indicators. 

1- The Public Service Mandate 

The public service mandate is a charter that enables a public service medium (print or 

broadcast) to be independent from the executive authority, and ensures that the content offered 

by this medium is of high quality and respects the pluralism and diversity of the society. It can 

be an internal charter (like in the Case of Australia and Canada). Or, it can be issued by law (in 

the case of France and Japan) (UNESCO, 2011).  



	
   14	
  

Ghana has state-owned publications (The Ghanian Times, the Daily Graphic), in 

addition to the state-owned Ghana Broadcasting Corporation (GBC) (Owusu, 2011). In 1993, 

during the democratic transition, Ghana created a public service mandate charter and the 

Ghana’s National Media Commission (NMC), which is monitoring the adherence of all state-

owned media to this charter, especially to make sure that the state has no control over these 

PSM (Owusu, 2011). The public Service Mandate is a prerequisite to independent journalism, 

yet it is not sufficient to ensure such value (Owusu, 2011).  

In the United Kingdom, there are a number of rules in the BBC charter to ensure that 

the Public Service Mandate is guaranteed, for instance: “Article 3(a) of the Charter establishes 

the general public service obligation to provide sound and television broadcasting programs of 

information, education, and entertainment as public services (UNESCO, 2005, P.39).” 

According the same article, the BBC is obliged to conclude public meetings and conferences in 

order to examine the feedback of the citizens. They should consult the public before changing 

any program or service they provide.  Article 12 and 16 also sets regional councils to ensure 

that the Corporation provides highest quality of programs and “highest value for money”, and 

that the public is satisfied with the coverage on local issues. (UNESCO, 2005, P.40) 

In South Africa, the 1999 act was issued to regulate the public service broadcasters (TV 

and Radios). It ensures that the programs are provided in all languages, minorities are 

represented, reflecting diversity and unity of the nation, in addition to fair coverage of 

elections. The mandate includes also that content should inform, educate and entertain the 

public. 

SABC (the public broadcaster) is also obliged to maintain libraries and archives 
of materials relevant to its objectives, to publish books, magazines and the like, 
to host concerts and other performances, to collect news and information, to 
establish and subscribe to news agencies, to carry out research on new 
technologies, and to nurture South African talent and train people in production 
skills (UNESCO, 2011, P. 61). 
 



	
   15	
  

 

2- The Governance Structure 

The governing structure should guarantee both the freedom of expression and the 

independence of the Public Service Media from the interference of the state. It can be divided 

into the regulatory framework and the internal governance (UNESCO, 2011). 

The regulatory framework is about the constitutional provisions, the law regulating the 

national press, the institutions that monitors and run the national press, in addition to the 

auditing institution. The internal governance deals with the structure of the General Assembly 

(GA) of the newspaper, and the method by which the Chairman and the board members 

running the institution are chosen.  

There are many models to run a public service broadcaster or newspaper. They are 

either chosen by: 

- Parliament, like in Egypt prior to the revolution, when the upper chamber of Parliament 

(Shura Council) appointed the chairman and the editor-in-chief of state controlled newspapers.  

- An executive official, like in Australia (the governor), Japan (the prime minister). 

- Or both, as in France where Parliament, Government and three regulatory bodies oversee the 

Public Service Broadcasters (UNESCO, 2011). 

- An independent regulatory body (South Africa, Ghana). Egyptian journalists are lobbying to 

have the same advantage.   

3- The Financing 

The UNESCO recommends that governments should contribute to financing the PSM. In the 

European Union for instance, media is the third largest recipient of governments’ subsidies 

after agriculture and transportation (Jõesaar, 2011). Yet there are different schemes of 

financing that ensure direct finance to the PSM, like license fees or taxes.  



	
   16	
  

In developed countries, there are increasing concerns that public funding is not enough 

to sustain the high quality of content. In Australia, such fears were raised. In France, as well, 

the government has the power to determine the level of grants allocated each year to the public 

broadcasters (Smith, 2012).   

Yet, in undemocratic countries fears are that government funding comes with 

conditions of submission. The World Bank underlines three types of government financing: 

Subsidies, subscription and advertising (Kalathil, 2011). So, according to Smith (2012), the 

PSM have to look for sustainable means of financing, in order to be able to fulfill its mandate 

at the highest level. 

4- The Editorial Independence 

The three elements elaborated above may all influence the editorial independence of a public 

service newspaper. Yet, they are not enough to ensure that the editorial independence. That is 

why PSM have extra tools to ensure that they are immune against any government interference 

in the content provided.  

For instance, a supervisory board is selected to oversee the coverage of big issues and 

major events, and evaluate that the content obeys to the standards defined in the public service 

mandate. Its remarks are regularly published in reports.  

In addition, a survey or a board of viewers/readers also evaluates regularly the content 

and issues another report. (Australia, UK, Japan). At the end, an ombudsman system is set to 

settle complaints from sources that are featured in the news stories. 

The State-Controlled Publications 

This study adopts a wide definition of the term, not only the newspapers and magazines 

founded or nationalized by the state since the 1960s, but rather the companies that run them, 

called in Egypt “the National press institutions”, regulated by the articles 55 and 56 in the law 



	
   17	
  

of the Supreme Council of the press. There are seven state-owned institutions, in addition to 

the Egyptian Radio and Television Union and the Middle East News Agency (which are both 

out of the scope of this study, and need further research on their reforms). These institutions 

are: Al-Ahram, Al-Akhbar, Dar El-Tahrir, Rose Al-Youssef, Dar Al-Hilal, Dar El-Ma’aref and  

Al-Qawmeya for Distribution. Most of these press institutions are indebted to the government 

and in a continuous drain of resources because of their ill positions in a rather highly 

competitive market. 

The UNESCO draws a clear line between State-controlled broadcasters and Public 

Service Broadcasters: 

It is clear that in a global broadcasting landscape caught between the state-
controlled model, where ruling political elites dominate broadcasting to 
strengthen their grasp on political power, and the commercial systems, which 
pay heed only to the logic of profit and advertising revenues, the only way to 
protect and to promote the public interest is through the enhancement of public 
service broadcasting (PSB) (UNESCO, 2011, P).  

 

The UNESCO’s definition is the most appropriate for the purpose of this thesis. It will be used 

in the broadest sense, in order to include newspapers and e-publications. I will refer to the 

notion by Public Service Media.  

There is a multitude of models of PSB, in both democratic countries and countries in 

transition to democracy. From a finance point of view, we can find different models: 

In Finland, UK and Germany governments adopt a license-fee funding to public service media 

(Nielsen and Linnebank, 2011). Japan’s model is financed almost entirely by receivers’ fees 

(Mendel, 2011, P 49).  

From a legal perspective developing countries undertook different paths in order to 

establish their Public Service Broadcasters. Newspapers were rarely included in this process. 

Ghana for instance is a country that has succeeded to establish a free press, according to the 



	
   18	
  

Freedom House, after implementing a number of transformations towards Public Service 

Media (Owusu, 2011). The adoption of a code of ethics is one important step.  

South Africa’s public broadcaster underwent a lot of changes in the post-apartheid era in order 

to become the first broadcaster in the country (Nicolas, 2003, Fackson, 2007).  

Poland is also a country where a state owned broadcaster was transformed into a public 

service broadcaster (or rather broadcasters). In December 1992, the Polish parliament adopted 

the Broadcasting Act of 1992 (Mendel, 2011).  

This dissolved the old Polish Radio and Television and, instead, created 19 new public 

service broadcasters, Polish Television (Telewizja Polska), Polish Radio (Polskie Radio) and 

17 regional radio services, each as a separate company. The property, both real and moveable, 

of the old Polish Radio and Television was transferred to the new companies, and even 

employees were transferred (Mendel, 2011).  

The State Control 

In this study the state control is defined by formal and informal structures of control. “Formal” 

means the laws and regulations that permit the government interference of editorial and to 

management high positions. And “informal” refers to indirect influence on reporters and on 

editors to make them publish or not publish certain news or facts, in contradiction to 

professional measures.  

Finally, the definition of Democratic transition is borrowed from Schedler (1998), in 

(Jebril et al., 2013). They include in their study many other scholar definitions, some relating to 

the level of development and other factors. But this one is the most relevant to the current 

transition in Egypt: "Democratic transition presents a hybrid regime where institutions of the 

old regimes coexist with those of the new state, and authoritarians and democrats often share 

power (P. 8)"; whereas democratic consolidation refers to the challenges of making new 

democracies secure.  



	
   19	
  

The	
  Methodology	
  

Since the thesis is studying Al-Ahram in a period of political transition, the time frame of this 

study will be 2011 till the end of 2014. A qualitative analysis is more suitable to respond to the 

research question: First, because this time frame is too short to make time series analysis. 

Second, because there have been many factors changing that can’t be neither ignored nor 

included while dealing with a one variable research question.  

At last, Dealing with a case study like Al-Ahram, qualitative research allows for a kind 

of “institutional ethnography” (Babbie, 2007), where the research starts with individual every-

day experiences and practices (the micro-level) and the process allow the researcher to unfold 

“the institutional power relations that structure and govern those experiences (the macrolevel) 

(Babby, 2007, P. 300).” 

So, in order to respond to the research question, the study will use two qualitative 

methods, namely: in-depth interviews and a case study. 

First: The Case Study:  Al-Ahram   

Al-Ahram could serve like a good entry point for state-owned media reform for several 

reasons: 

First, Al-Ahram, albeit better positioned, shares similarities with all other state-owned 

institutions, because it publishes a number of non-profitable publications. If their problems are 

reformed, this would provide a tangible example for the majority of the state-owned smaller 

publications cumulating losses. So, by demonstrating a successful transformation, it could 

stimulate the other organizations to follow the same path (including the much bigger and 

largely more followed Egyptian Radio and Television Union, ERTU). 

Second, Al-Ahram institution is the largest of all state-owned print institutions. It relies 

on its daily flagship, holding the same name. It remains the most widely read in the country 

(UNESCO 2011, Sakr 2013, Omar, 2014, Al-Naggar, 2014), closely ahead of its sister 



	
   20	
  

institution, Al-Akhbar and way preceding its private competitor, Al-Masry Al-Youm (Sami, 

2014, Al-Naggar, 2014). It also has 2 million followers on FB and one million on Twitter 

(Sami, 2014). So, the strong brand name, along with financial independence from the 

government, would suggest an easier adoption of a PSB model.  

Third, given the limited number of readers compared to the radio and TV audience, 

transforming the print media to Public Service Media model may provide to the non-supportive 

parties/ stakeholders (security apparatus and conservative officials) of the media reform a 

balloon test.    

Second: In-Depth Interviews 

In order to assess the gap between actual practices in Al-Ahram and the ideal set up of a public 

service media as suggested by the UNESCO guidelines, I will use semi-structured (or semi-

standardized) interviews. This sort of interview involves a pre-prepared list of questions (Berg 

& Lune, 2012, Babby, 2007), as the questionnaire in Appendix 1 shows. As discussed 

thoroughly in the conceptual framework, the indicators chosen to assess Al-Ahram are: The 

Public Service Media mandate, funding, governing structures and editorial independence.  

The semi-standardized interviews allow the researcher to re-arrange questions, answer 

informants’ questions, elaborate on certain answers. And, in addition to these pre-meditated 

questions, he may ask other unplanned questions. This sort of interviews, with open-ended 

questions permits the subject to recall his/her experience, to give examples… In brief as Berg 

says: “the men’s perceptions were often more fully elaborated after being asked a scheduled 

probe (P. 113).”  

Then, in the second round of data collection I will use non-structured interviews with 

open-ended questions. Since the SWOT analysis is undertaken by interviewing media experts, 



	
   21	
  

it is more suitable for the purpose of the research to let the informants lead the conversation, as 

advised by Berg (2012).  

Sampling 

Nonprobability sample is more suitable for the purpose of this study, because there is “a 

research situation in which one cannot select the kinds of probability samples used in large-

scale surveys” (Berg & Lune, 2012).  

A purposive sample serves the design of this thesis, since it is about a limited society 

(Al-Ahram), where there are certain knowledgeable informants. This sampling technique 

ensures that certain types of “persons displaying certain attributes are included in the study” 

(Berg. & Lune, 2012).   

The first sample includes 10 informants: journalists, editors and editors-in-chiefs, 

members of the general assembly (both nominated and elected), administrative staff and top 

management of Al-Ahram. They are of different age brackets and both genders are represented. 

They represent also different publications. Informants of Al-Ahram daily are more represented 

in the sample, because the newspaper hires 1000 journalist, the double of all the other 

publications.  

The second sample adds to the 10 informants of Al-Ahram another purposive sample of 

five journalists and media experts inside and outside Al-Ahram. The sample includes 

journalists of different political affiliations and some members of the committee of 50 

responsible for drafting the new laws regulating the national press and amending the freedom 

of press legislations.  

Data	
  Collection	
  

The process involves two rounds of data collection, both in 2014. First, data is gathered via 10 

semi-structured in-depth interviews. The process included a questionnaire that helps to 



	
   22	
  

compare the status of Al-Ahram to the ideal set up (the main indicators of Public Service 

Media), identifying the flaws of the state-owned newspaper, in absence of reform. The 

questionnaire designed for this purpose is in Annex 1. 

Then, in order to analyze the findings of the gap analysis, the study undertakes non-

structured interviews, with open-ended questions, in order to draw a SWOT analysis, 

suggesting reforms of the state-owned publications. This SWOT analysis is based on the 10 

previous informants, in addition to the second round of interviews with the five media experts. 

But first, the thesis discusses the literature on both Al-Ahram and the Public Service Media. 

  



	
   23	
  

Chapter Two: Literature Review 
 

Should the state play any role in media? A short answer would be yes, assumes this thesis. 

However, going through the body of literature on the subject, it was not easy to settle on this 

shore. There are three distinct trends in the literature regarding the relevance of the public 

media. 

In the 20th century till the 1980, the literature more or less welcomed state broadcasters. 

Then, the state intervention in the media sailed on a high sea of objection starting the 1980s 

and through the beginning of the 21st century (Tracey, 1998, Comrie & Fountaine 2005, Jacka 

2003). The last era, starting in the 21st century inclined towards the co-existence of all sorts of 

ownerships, in the media sector. This section will start by surfing the literature on state control 

over the press in Egypt. It then explores the arguments against the public service media, and 

why they are regaining support and will discuss why the privatization option is not accepted in 

Egypt and finally  

The state intervention in media has two paddles: Regulation and ownership of media 

outlets (Cheah, 2012). They were both highly criticized (Ostrem 2011) for more than two 

decades. This study deals thoroughly with the second instrument of intervention: The state 

ownership. And it questions its relevance in Egypt, especially in the case of print media.  

The literature review will start by discussing the literature on Egypt’s state-owned 

media, then will follow a discussion on the three distinct international eras regarding the public 

service media: pro, against and lately pro again. 

State Controlled Media In Egypt 

Egypt is a country where the press is dubbed “not free” by the Freedom House index for the 

two past years. It has a dominance of state-owned media (Abdulla, 2013). Yet, There are very 

few academic writings on media reform. On the search engine of Bibliotheca Alexandrina, 



	
   24	
  

conducted with the help of the library assistant on the 20th of September, no theses or 

dissertations were found using the keyword in Arabic of “Public Service Broadcasting”, nor 

the keywords “BBC”, “Maspero”, “Egyptian Television”, “Media privatization”, “press 

privatization”, “Media reform” or “Media restructuring”.  

As for the print media, many scholarly writings tackled issues like the impact on public 

opinion of national press versus partisan press. There are a number of theses and dissertations 

measuring in different aspects, how the national press is the mouthpiece of the regime.  

El-Hamdouni (2008) undertook a comparative study on the content provided by Al-Ahram 

And Al-Wafd, with a focus on public sector corruption coverage.  

Adib (2003) studied the image of State-owned newspapers compared to the image of 

partisan newspapers, according to a sample of opinion leaders in Cairo and Al-Menya. She 

measured their credibility, identifying and analyzing the relationship between state-owned 

newspapers and the political power. 

A PHD essay studied the “Political Propaganda in the national media discourse in the 

period 1990-2003” (El-Hawari, 2011), where the author analyzed this discourse from a 

linguistic approach, during the two wars on Iraq, 1990 and 2003. She found that state press 

(Al-Ahram and Al-Gomhoreya, as case studies) used many linguistic ruses to build a certain 

public opinion in favor of the Egyptian official position regarding the wars.  

A thesis tracked bias and framing in state-owned newspapers, as compared to partisan 

and private media in the first 9 months of Mohamed Morsi’s presidency (Kamel, 2013). This 

bias towards government positions and sources was mainly attributed to ownership patterns. 

This thesis nevertheless did not explain the mechanism by which ownership affects editorial 

policies nor the pattern of interfering in editorial choices.  

In brief, there is a consensus on identifying the problems of state owned newspapers. 

However there is an academic gap in tackling the issue of reforming the national press in a 



	
   25	
  

scientific manner. The literature shows that the PSB model is often brought up when discussing 

the ERTU, but seldom linked to print media.  

After the January revolution, as part of democratizing institutions, reforming state 

owned media became a mantra. (UNESCO 2011, Mendel 2011, Abdel Aziz et al 2011, Amin 

2011). The media sector is quasi diversified, with most of the market share is dominated by the 

state media institutions (UNESCO, 2011). 

Most of the studies tackling reforms are focused on Egyptian Radio and Television 

Union (ERTU). Concerning print media, apart from some non-scholar papers (Gamal 2011, 

Abdel Aziz 2011, Shams 2011) there is very little recent body of literature written on 

“national” media (Mendel 2013). And there is even less on reforming these newspapers. And 

so far, the transformation from state owned into Public Service Media is mainly linked to the 

Egyptian Radio and Television Union. There couldn’t be found any research on transforming 

state-owned newspapers into a Public Service Media.  

The Arguments Against The Public Ownership Of Media 

The BBC, Television France, ARD, CBC, TVNZ… Are they a pointless financial burden on 

governments and taxpayers in the new media era or are they the insurers of democracy, 

governance and culture?  

Many academics see the government ownership of media outlets as counter democratic 

(Baker 2002 and Jacka, 2003). Attacking state ownership prevailed in the 1980s and 1990s’ 

body of writings on media systems. This came in parallel with the domination of neo-

liberalism arguments, calling for the dominance of the private sector and a minimal state 

intervention in all economic aspects, and against the state ownership in all sectors (Owen, 

2003, S. Yoo, 2003)   



	
   26	
  

Main arguments against the PSB are: “their inherent paternalistic perception” (see 

Weberling, 2011), and “the market distortion” they cause. In fact, some argue that the 

government, by subsidizing one player in the market, gives him an artificial advanced position 

among other (private) players, not based on efficiency (see for example the critical review of 

EU rationale for the PSB by O’hagan and Jennings (2003). 

In addition, Jacka (2003) adds and tests another argument:  

Opponents of PSB, from both the “right” (e.g., Rupert Murdoch) and the “left,” 

who accuse the PSB of being elitist and thus inherently “antidemocratic.” (P. 3) 

Opponents (see Hartley, 1999) challenged the Habermasian democracy implications, rejecting 

the need of Public Service Broadcaster (Jacka 2003, Goodman 2004 and Cheah 2012). 

According to Jacka (2003), Hartley argued that PSBs are an antidemocratic manifestation, 

holding the desire to discipline the tastes of the “popular classes” (PP.186-7).  Jacka adopts 

Hartley’s approach and extends it to argue that PSB does not necessarily lead to democracy. 

Her findings aim to discredit the Public Service Media. But her main flaw is that she limits 

herself to a dichotomy (PSB or private sector).  

A Brief Discussion On The Privatization Of State-Owned Media 

The fall of Berlin wall in 1989 gave the opponents of the PSB model an extra endeavor.  

Opponents of state ownership of media found in the experience of dismantling -through 

privatizing and deregulating the media in the ex-soviet bloc countries- an example to promote.  

The transition into western style democracies gave way to a sweeping wave of privatization of 

these media in the early 1990s (Coman, 2000, Radovic & Luther 2012).  

For print media, one study (Gulyas, 2003), analyzed three countries, Czeck Republic, 

Hungary and Poland, revealing that among all privatized outlets, only the three main 

newspapers in these countries withstood against commercialization. But the majority of the 



	
   27	
  

privatized publications knew changes of content towards fashion and women material. This 

transformation boosted their sales for a while, and then distribution figures witnessed a big 

drop (Gulyas, 2003).  

In Egypt The option of privatizing the state-owned newspaper, “ à la East-European” 

model, is not as appealing in the 21st century as it was for Central and Eastern Europe 

countries, more than 20 years ago. , the privatization of the East European state-owned papers 

did not lead to a new media paradigm or new media theory (Coman, 2010). It did not 

contribute efficiently in the process of democratization of the country (Coman, 2010, Jebril, 

Stetka and Loveless, 2013). These newspapers ended up mostly in the hands of foreign owners 

(Coman, 2010, P.39), who are driven by commercial interests.  

In Egypt, the 2014 constitution stands against the privatization of the national press 

institutions, underlining that they belong to the “state” (article 212). Abdel Aziz (2011) argues 

that the national newspapers are too big to sale.  

Internationally, as a result of the neoliberal reforms, many Public Broadcasters in 

Europe underwent downsizing, deregulation and privatization of some channels and 

partnerships with commercial channels or private producers. Comrie and Fontaine (2004) 

named the phenomena: the commercialization of the PSBs. They discussed the multiple 

changes in New Zealand public broadcaster. Australia’s two public broadcasters also knew the 

same trend (Miragliotta, 2012).  

Michael Tracey -in his landmark book “The decline and fall of Public Service 

Broadcasting” (1998)- added other apocalyptic concerns regarding the fate of the PSBs. In this 

book, he underwent a number of interviews with PSB leaders. While admitting its role in 

strengthening democracy in the past, he underlines their struggle to survive amidst a rapidly 

changing media system, where, strong private rivals, technological developments and lack of 

audiences pose a survival challenge. Yet, the prophecy of Tracey was not realized. 



	
   28	
  

Why Public Service Broadcasters Are Regaining Appeal? 

After 20 years of deregulation and privatization of media, media experts recognized the flaws 

of the private media. Piero (2009) proved that political corruption undermines media freedom, 

even if it is protected by law. Maria A., (2008) studied the political economy of media capture 

in USA to measure how the concentrated media market leads to less diversity of the content.  

In addition, with the abundance of commercial channels, the UNESCO describes the 

situation by an abundance of content in quantity, but the content is quite similar (Banerjee and 

Seneviratne 2005). The argument for non-profit, non-commercial media outlets regained allure.  

It is becoming increasingly evident that in the blind pursuit of profit, commercial 
broadcasting has often diverted the media from its public interest focus towards 
pure entertainment. Yet, nowhere have they made public service broadcasting 
obsolete, and the dual systems often provide the best media ecology (P14).  

 

As a result of this vision, the Public Service Media are still surviving, and their numbers 

increase across the world (Mendel, 2011). However, this does not mean that they don’t face 

challenges. Miragliotta and Errington (2012) say: “new technology in the form of digitalization 

has arguably presented the public broadcasting sector with one of its greatest challenges”. 

Van Zoonen (2004) discussed the resurgence of the Public Service Broadcasters in face 

of the private broadcasters. He examined the different ways the public broadcasters in Europe 

are adopting in order to be able to compete with the private channels. Jakubowicz, Gwynne and 

Berry (2006) in their book based on the experience of the BBC: “Public Service Broadcasting: 

Anew beginning or the beginning of the end” discussed all the arguments against the PSB, the 

challenges they face and defended their merits. Yet, they recommend that the PSB in order to 

be able to survive must undertake deep changes. 



	
   29	
  

The Benefits of the Public Service Media 

There are two approaches to discuss the benefits of PSM: first, by showing its merits; second, 

by showing the flaws of its rival private media outlets.  

In fact, the PSM as an idea relies on Habermasian democracy and the notion of “Public 

Sphere”, focusing on the importance of public opinion to shape politics, the participatory 

democracy. Habermas defended that governments should listen to citizens. Public Service 

Media rely on this theory, creating the medium for public deliberation (Fraser, 1990).  

The raison d’etre of Public Service Media is thus to provide information, education and 

entertainment that would not necessarily generate profits to the broadcaster/publisher, that is to 

say not appealing for the private sector to supply. The media in this sense is creating and 

propagating democratic values for all, which isn’t always the case for private media (Steenfadt, 

2011, Smith, 2012).  

In general terms, there is a growing body of literature considering that PSM should 

remain to remedy market failures and to offer “social optimal” programs that Private media 

would not find profitable (see for example Van Dijk, Nahuis and Waagmeester, 2006, Piero, 

2009). Actually, one study, “the rise and fall and rise again of PSB, (Miragliotta, 2012), tracks 

the re-emergence of this argument few years ago, with the example of Australia’s Public 

service broadcasters.  

Goodman (2004) describes the role of PSB as follows: “Media policy aims to correct 

what I call narrow market failures. These are failures of media markets to deliver content that 

small audience segments desire”.  She calls this correction a retroactive agenda of media 

policy. In addition to this role, Goodman adds another role of a “proactive agenda”, inviting 

public service media to exist even in well-functioning markets. She suggests that the Public 

media not only plays a role of “market corrector” but also they are “market supplement 

(P.1414).”  



	
   30	
  

This proactive thrust responds to broad failures of the market to deliver media 
content that audiences might not currently desire, but that promotes democratic 
discourse and social solidarity. (P. 1404) 

 

In the digitalization era, this role becomes more of relevance. Goodman finds through a model 

she developed that the allocation of subsidies to PSB is useful and beneficial, in order to 

address less attentive audience tending to follow in a scattered manner only what goes along 

with their pre-set ideas. 

Antithetically, comes the recognition of the importance of a PSB, when private media 

largely prevails. The US draws a good example of a country with limited influential PSB and 

where only five media conglomerates control the majority of news and information offered to 

US citizens (Corneo, 2006). This situation has dragged a lot of academic interest. Many 

scholars found a bad impact on opinion diversification, and democracy by large (Unlike the EU 

where the PSBs are the third largest receiver of public money in Europe, after Agriculture and 

transportation (Jõesaar, 2011).  

For example, Corneo (2006) examined in a model of an unregulated media monopoly 

what he called Media capture in a democracy: The role of wealth concentration. He concludes: 

“captured media can distort collective decisions, causing harm to democracy”. The model 

presented in this paper shows that inequality of incomes can distort the objectivity of news 

content. Media owners become part of a small elite with concentrated wealth. These owners 

may have political interests and can allocate money to manipulate the public’s opinion, raising 

the probability of corruption in the media. 

Captured media induce an efficiency loss if the wealth of the median voter is 
close to average wealth or if the information transmitted by the media has a 
sufficiently large private value. While captured media do not necessarily 
diminish social welfare, conditions under which they increase it are restrictive 
(P. 48). 

 



	
   31	
  

Furthermore, the UNESCO (2011) explains the flaw of the absence of a PSB, in a media scene 

where state controlled co-exist with private media: “While state-owned media outlets depend 

on a handful of high officials for their survival, private firms depend on advertisers”. 

According the same Unesco’s guide, Baker (2002) and Steinem (1990), media content may be 

influenced directly by the particular demands of large corporate advertisers or indirectly by the 

general notion that media content must create a “buying mood” among consumers. Herman & 

Chomsky argued, in 2002, that media firms design content to be predictable while avoiding 

controversial materials that may disturb or distract the audience (UNESCO, 2011, P 215). 

Public Service Media In Democratic Transitions 

The objectives of PSM are most relevant in countries in transition to democracy. For it 

enhances “Democratic discourse and social solidarity”, stresses Goodman (2004).  Daniel 

(2004) argues that PSB play a role in reinforcing citizens’ trust in governments.  

For others, they contribute in “nation building and diversity”. One of the most 

prominent examples in the literature is the South African model described in “Broadcasting the 

rainbow” by Barnett in 1999 (Mendel, 2011).  

In addition to enhancing democratic values, there is a growing body of literature 

suggesting that the PSBs play a positive role in fighting corruption. In recent years, the World 

Bank has published a number of publications and books on reforming Public Sector Media, 

describing them as key players in fighting corruption and strengthening governance and 

accountability (see Nourris, 2010, Shanthi, 2011, Odugbemi and Lee (eds.) 2011). The 

UNESCO (2001, 2005), who undertook in the beginning of the 21st century the mandate to 

promote the Public Service Broadcasters values, also published another set of publications and 

books about the rise of PSBs, the rationale, the models and the impact on democracy.  

Through PSB, citizens are informed, educated and also entertained. When 
guaranteed with pluralism, programming diversity, editorial independence, 



	
   32	
  

appropriate funding, accountability and transparency, public service 
broadcasting can serve as a cornerstone of democracy (UNESCO 2009). 

 

The same organization declared its commitment to “promoting PSBs, Public Service 

Broadcasting as an indispensible tool of sustainable development. The argument is not to 

negate the private media sector, but the co-existence of both” (UNESCO, 2010). 

The 21st century did not end the theoretical and empirical debates about the rationale of 

the Public Service Media (Jebril, Stetka and Loveless, 2013). It just opened the door for the co-

existence between private broadcasters and public ones, or what is currently known as dual 

media systems.  

To sum up, over the years the Public Service Broadcasting has regularly come in for a 

great deal of criticism, but they are still surviving and widely followed by the citizens. For 

instance, public broadcasters are the most followed in EU countries or at least a “close runner-

up” (Hallvard, 2008). The latest trend is accepting the public media amid a universe of a 

concentrated private media. 

Although the relation between media and democratization is not settled academically, 

one sure thing is of a consensus: Creating an independent media would help foster this process.  

“Interest in the relationship between democracy and media pluralism increased in the late 

1990s during the political upheavals in Communist countries.” (Woods, 2007, P.215). 

However, there is a growing body of evidence indicating that the CEE countries 

democratization did not deliver a theoretical change in journalism theories, due to widely 

different results in these countries PSB models. (For more discussions on different arguments 

see Comen, 2000, Leeson and Coyne , 2007, Steenfadt, 2011 and  Jebril, Stetka and Loveless, 

2013).  

As Steenfadt describes (2011) a well-defined raison d’etre of public media does not necessarily 

guarantee the success of transformation. (P.3). She observed several public broadcasters in ex-



	
   33	
  

soviet countries of Central Europe and argues that for many reasons they failed to create 

independent media institutions. 

Twenty years after the regime changes, the current trend in media politics can 
even be described as a “counter-reformation” rather than a progressive 
transition. Today, many public media organizations in that region seem further 
away from stable and sound operations than ever. (P. 8) 

 

There is no crosscutting evidence relating media to democratization (Jebril, Stetka and 

Loveless, 2013, P. 6, 7). For them, it is unclear whether the media lead or follow the 

transformation into democracy.  

In the Egyptian case, there are a number of studies illustrating that digital and private media 

contributed to voicing calls for democracy before 2011 (Abdulla, 2013, Sakr 2013, Amin 

2009). Yet, the path that will be taken by Egypt remains highly ambiguous, given political 

uncertainties. 

 Moreover, Jebril, Stetka and Loveless (2013) underline that there are mixed and inconsistent 

evidence regarding how media contribute to institutional changes during the process, 

“particularly with respect to enforcing political accountability” (P.6).  So, they argue that 

studying how democracy and media are related in transition times is a “theory-generating 

rather than theory-testing exercise” (P.7). Because there has not been enough studies exploring 

how does the media contribute to transition to democracy.   

It is often difficult to separate what is being claimed about the impact of media 
on the institution building process from broader assessments of their democratic 
qualities or contribution to democratization in general (P. 6-7). 

 

In this context, will Egypt generate a new theory on reforming state-owned press? Will 

reforming these institutions lead to the consolidation of democracy? Luckily, however, there is 

a general consensus among both democratization and media scholars that media outlets are 

“regarded as one of the key democratic institutions (Street, 2010; McQuail, 2000)”.  They base 



	
   34	
  

their arguments on evidence relating media freedoms to improving political freedoms vital in 

improving the quality of the electoral system, political parties, parliament, judiciary, and other 

branches of the state, even civil society, and safeguarding their democratic performance.  

At the end, the recent trend in the literature values the existence of publicly owned 

media, provided they are free from state-control. As Nourris (2000, 2009) promises, when the 

media are liberalized, journalists in independent media are more capable of ensuring 

transparency and accountability through quality news reporting. This creates “a virtuous 

circle” enforcing citizens’ engagement, which in turn increases attention to the news (Norris 

(ed.), 2010, P. 129) 

The media can thus be a vital tool in democratic transitions, provided that it is granted 

independence, in order to play an effective role in enhancing democracy, accountability and 

governance. And finally, in order to play such role, the state-owned newspapers must undergo 

deep reforms. This thesis is attempting to discover the path to reform Egyptian State-owned 

media. 

 

  



	
   35	
  

Chapter Three: Assessing The Gap Between Al-Ahram And The 
Public Service Media Model  
 
This chapter begins with a description of Al-Ahram Foundation, its publications and main 

sources of revenues. This helps to define where Al-Ahram stands as a state controlled press 

institution. Then a gap analysis will be concluded between this state controlled newspaper and 

the ideal set up of Public Service Media according to selected indicators, as described in the 

conceptual framework.  

What is Al-Ahram Foundation? 

Al-Ahram at 140 years old is the eldest published newspaper still on the market in the world. 

The newspaper was published and owned by the Takla brothers. It was nationalized in the 

1960s. During the 1980s and 1990s Al-Ahram Foundation expanded, building more than one 

print house, and issued 14 publications.  

As of 2014, the foundation hires more than 10,200 employees, 10% of which were 

hired in 2011, to appease an employees’ grudge.  

The financial statements of the foundation are not published. The foundation comprises six 

main departments: the editorial department, a distribution company, a Printing department, In 

addition to a holding company, specialized centers and the administrative department. 

  



	
   36	
  

FIGURE	
  1:	
  Al-­‐Ahram	
  Foundation	
  Publications	
  versus	
  Main	
  Revenue	
  Generating	
  
Departments	
  

	
  

 

* In addition to Al-Ahram Holding Company and other specialized centers that generate negligible 

revenues.  

** of Al-Ahram total revenues. 

Source: the researcher’s compilation from Omar Sami and Al-Naggar interviews. 

 

Figure 1 shows that three main departments, rather than the publications, generate most of the 

revenues of the foundation, as will be discussed shortly in detail. 

Note: The administrative department is not included in this graph, as this is not a revenue-

generating department. In addition, the administrative staff is spread across all the departments.  

Details of each department are shown as follows: 

First:	
  the	
  editorial	
  Department	
  

1- Al-Ahram Daily. It employs 1000 journalists. Its distribution fell sharply during and 

after the 2011 revolution, then regained its place, two years later, as number one on the market. 

Editorial	
  
Departments	
  

Other	
  Main	
  
Departments*	
  

Printing	
  
10%	
  

Distribution	
  	
  
15%	
  

Advertisement	
  
70%**	
  

Digital	
  media	
  

Al-­‐Ahram	
  daily+14	
  publications	
  



	
   37	
  

It is followed by Al-Akhbar, then comes Al-Masry Al-Youm “with a big lag”, stresses Omar 

Sami, ex-chairman of Al-Ahram back in 2013. By the end of 2014, another state-owned 

newspaper became third of the market, preceding Al-Masry Al-Youm. In 2014, El-

Gomohoreya became third of the market, according to one informant who follows distribution 

figures. “The market’s mood is currently for national press”, comments one of the informants.  

2- The Social Media network: The electronic gates: There are 5, of which the most 

important are: Ahram Gate (in Arabic) and Ahram Online (in English). In addition, there are 

other electronic sites for different publications. All in all, they have 2 million followers on 

Facebook and one million on Twitter.  

These sites helped to rebrand Al-Ahram in the eyes of the youth generation. The merit goes to 

the wider margin of freedom in tackling political and social issues. They employ some 150 

journalists. These are mostly young and hired according to professional criteria, not nepotism, 

say more than one informant working in these sites.  According to Arab Media Outlook 2009–

2013 report, Al-Ahram is among the top 5 visited websites in Egypt (Abdulla, 2013). 

3- 14 other publications and non-periodic publications: a daily (Al-Ahram Al-Messai), 

weekly magazines and newspapers, weekly, monthly and periodical publications. (Al-Shabab, 

Nisf Al-Donia, Al-Beit, Al-Ahram Weekly, Al-Ahram Hebdo, ...). Together they employ 500 

journalists.   

The distribution of these publications fell due to the Internet effect, thus following the local 

and Arab trend of decline in the past decade (they were more influenced than the newspapers).  

In their golden age before the 21st century, the distribution of some of these publications 

reached more than 100.000 copies (Al-Shabab, Al-Ahram Ryiadi, Nisf Al-Donia). These 

dropped in 2013 to become between 5000 and 20,000 copies. However, none of the informants 

mentioned any present or future plan to close or downsize any of them.  



	
   38	
  

Second: Other Departments 

1- Advertisement: As of 2013, the main source of revenue is advertisement. It represents 70% 

of Al-Ahram’s revenues. The department recruits 1000 employees. Advertisements comprise 

commercial spaces in the dailies, classifieds, Al-Ahram Agency for Advertisements (outdoors, 

TV and Radio stations) and ads in other publications. Omar Sami recognizes that this revenue 

shrank in the three years following the revolution. According to one informant, advertisement 

revenue was at its peak the year before the revolution with LE1.2 billion. In 2013/2014, figures 

show a notable recovery to some LE0.6 billion.   

2- Distribution: It is the second source of revenue. It generates 15% of Al-Ahram’s revenues. 

According to the UNESCO’s Egypt media development report (2013, P. 38), Al-Ahram is 

distributing most of the other daily, weekly and foreign publications in the market. No one 

knows exactly how many copies does Al-Ahram sell per month. The two chairmen interviewed 

refused to disclose such information. Instead they both said that Al-Ahram is the number one 

in the market. There is no credible data on newspaper distribution in Egypt. Ahmed El-Naggar 

for instance said: “I cannot disclose my clients’ information”.  

3- The print houses: 3rd source: (Al-Galaa, 6 of October employ 1000 workers and the 

books print house in Qalyoubia employs another 1000). They generate almost 10% of 

revenues. Al-Ahram publishes most of the private and partisan newspapers (UNESCO, 2013. 

P. 38). All the national press institutions possess print houses that help them cover their 

expanses. 

4- Al-Ahram Holding Company for Investment: It owns Al-Ahram Canadian, a travel 

company, a CDs factory, Al-Ahram Canadian University and stakes in a number of companies. 

According to Omar Sami, the ex-chairman, the rate on investment is very low (Sami, 2013). It 

is barely generating profits. It also possesses many assets not related to the printing or 

journalism sector, like housing projects and land banks.  



	
   39	
  

5- Specialized centers: Al-Ahram Computing Center (AMAC), Al-Ahram Center for 

Political and Strategic Studies, Microfilm Center, Al-Ahram Regional institute for Journalism 

and Al-Ahram for translation and publication.  

6- The administration: More than 7000 employees work in the administration department of 

Al-Ahram, which makes the ratio almost: 2 administration staff serving each journalist or 

worker. The ratio might be higher because many administrative employees - for example the 

secretaries, the library and the archives staff- are counted as journalists.  

Overstaffing in administration department is the most important, recognized by Omar 

Sami, yet it was never tackled. 

FIGURE	
  2:	
  The	
  Distribution	
  Of	
  Employees	
  In	
  Al-­‐Ahram	
  Foundation	
  

 

Source: Researcher’s compilation based on Omar Sami’s interview (Rough figures). 

 

Figure 2 shows the distribution of all the employees by sectors. It clearly underlines the 

heavy weight of administrative employees. 

Al-­‐Ahram	
  Daily	
  
8%	
  

Other	
  publications	
  
4%	
  

Print	
  houses	
  
15%	
  

Advertisement	
  
8%	
  

Electronic	
  gates	
  
1%	
  

Administration	
  	
  
64%	
  



	
   40	
  

According to all interviewed informants, this is an unreasonably high ratio, which affects 

negatively on the efficiency of the foundation. It is also where most of the low-skilled 

employees are hired. In fact, the employees prefer to hire their children in administrative 

departments, because of the lack of the hard work. Any scheme of downsizing, or early 

retirement schemes should start by the administrative department.  

Having said this, there is also a consensus among informants that all publications suffer 

from overstaffing as well. Al-Ahram daily has 1000 journalists, compared to some 500 in Al-

Masry Al-Youm and 300 in Al-Shorouk. This overstaffing of journalists creates a negative 

environment of lack of enthusiasm for hard work. “Why work hard if in the end we all will 

have the same salary and bonuses?”, say one informant. Table 1 is summarizing the budgets of 

14 publications of Al-Ahram. This overstaffing seems to weigh on the budget of some of the 

publications. It is noteworthy that the budget deficit of Al-Ahram daily, which hires the double 

of all other publications in table 1 is not available. . And at the end, the sum of the deficits of 

these publications amounted LE42.1 million in the first 10 months of the fiscal year (July 

2012-April 2013). The total deficit seems relatively small (1.4%) if compared to the total 

turnover of the foundation of more than LE3 billion1. 

 

	
   	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
1	
  This	
  is	
  the	
  researcher’s	
  calculation	
  based	
  on	
  the	
  total	
  turn	
  over	
  figure	
  introduced	
  by	
  Ibrahim	
  (2015)	
  draft	
  
paper ''The Future of National Press: Management, Finance and Reorganization''.	
  The	
  paper	
  does	
  not	
  mention	
  
the	
  source	
  of	
  the	
  figures.	
  It	
  only	
  mentions	
  that	
  the	
  study	
  applies	
  on	
  the	
  period	
  2009-­‐2011.	
  



	
   41	
  

TABLE	
  1:	
  Summary	
  of	
  Al-­‐Ahram	
  Publications'	
  Budgets	
  	
  

(In millions of LE) 

July 2012 -April 2013, compared to July 2011-April 2012 

	
  
Publication Revenues Costs Deficit 

2012-2013 
Deficit 

2011-2012 
Al-Massa’i 10.82 19.06 8.24 8.68 

Al-Ahram 
Weekly 

0.94 7.30 6.35 6.35 

Al-Ta’awon N.A N.A 6.33 N.A 

Al-Ahram 
Hebdo 

0.53 5.78 5.25 5.10 

Al-Ahram 
Al-Arabi 

0.61 4.44 3.83 3.78 

Al-Ahram 
Al-Riadi 

2.07 4.00 1.93 1.95 

El-Shabab 1.07 2.96 1.89 1.35 

Nisf El-
Donia 

3.82 5.60 1.78 2.46 

Aladdin 0.18 1.59 1.40 1.68 

Al-Zera’eyia N.A N.A 1.39 N.A 

Al-Siassa Al-
Dawlia 

0.28 1.30 1.02 1.24 

Loghat El-
‘Asr 

0.80 1.55 0.75 0.47 

Al-
Demoqrateya 

0.07 0.62 0.55 0.68 

Al-Ahram 
Al-Iqtessady 

1.54 2.97 1.43 2.22 

N.A: Not Available. 

Source: The High Council of Journalism  

After describing Al-Ahram Foundation, here are the findings extracted from the in-

depth interviews with 10 of Al-Ahram journalists and senior administration staff to undertake a 

gap-analysis, contrasting Al-Ahram to what should be a typical Public Service newspaper, as 



	
   42	
  

described in the theoretical framework to have four main characteristics: The Public Service 

mandate, the governing structure, the financing and the editorial independence. 

The in-depth interviews highlighted the domains of reform should Al-Ahram undertake in 

order to become a public service newspaper.  

How far Al-Ahram is from being a PSM: Key Findings  

As discussed in the literature review section, Al-Ahram and all other state-owned media are 

seen as the mouthpiece of the government (any government) (Kamel, 2013, Farag, 2105).  

This hinders these media to play the role of a watchdog of the government, to contribute in 

assuring free elections and to reflect citizens’ needs and critics and pass them to the 

government. In short, this control over the media undermines its capacity to become a mediator 

between the government and the citizens, as suggested by Habermas theory on the public 

sphere (Kalathil, 2011).  

The findings update the literature that mostly dealt with the situation before 2011. They 

add more descriptions to previous literature on state-controlled media in Egypt. It also 

describes emerging patterns of improved governance and editorial independence, driven from 

below.    

1- Public Service Mandate 

In Egypt, all the state controlled newspapers do not have a charter detailing the public service 

mandate. Al-Ahram is no exception.  

The law regulating these newspapers includes only one sentence regarding this issue: 

“The national press is independent from the executive authority and from all political parties. 

It is considered to be a platform for national dialogue reflecting all opinions and political 

tendencies and the different actors in the society (Law 96, chapter 3)”. It includes nothing 

about giving voice to minorities, or the right of the readers to evaluate the content provided. 



	
   43	
  

In Al-Ahram, only two of the interviewees knew about this sort of charter and its importance. 

Yet, many informants cited the example of the BBC when asked about the Public Service 

Media.  

According to four informants, there is a growing urge within young journalists to have 

such a mandate. There are mounting pressures on the editors to pass issues revealing 

wrongdoing of public officials and poor quality of public services. Yet, the absence of the 

Public Service Mandate often makes these demands toothless. 

2- Governing Structure 

Egyptian law creates a poor governing structure, as the executive body appoints the majority of 

members of the overseeing and the administration councils. The executive body appoints both 

the chairman and the editor-in-chief. One person can occupy the two positions. However in-

depth interviews show that Al-Ahram has a recent interesting path of defying poor governance, 

under the same law. 

A- Regulatory framework 

The law 96/1996 details the governance structure overlooking the state owned newspapers and 

the news agency. According to the article 56 (amended in 2013): The High Council for 

Journalism (HCJ) is currently the owner of the newspapers; thus replacing the dismantled 

Shura Council). It is responsible of issuing rules of administration and rules of budgeting in 

addition to how profits are distributed. According to one informant, the HCJ always reflected 

the government’s political affiliation. 

The Central Auditing Agency (CAA) is periodically overseeing the financial aspects. 

As per the law, they have an office inside Al-Ahram, to monitor spending plans prior to 

implementation. Their employees used to turn a blind eye in the times of Mubarak, according 

to more than one informant who used to oversee the financial statement. The current chairman 



	
   44	
  

said that he told them to cooperate with him and with the legal affairs. The General Assembly 

(GA) of Al-Ahram and the HCJ should discuss the CAA auditing reports.  

This framework is in accordance with many other regulatory frameworks around the 

world as shown earlier. 

Yet, due to the political instability and the change of administration (six times in four 

years) Al-Ahram did not present any financial statements to the HCJ. Two informants say the 

GA and the administration board did not sign the 2012-2013 financial statement or its auditing 

report as of the end of 2014.  

B- Internal governance 

The executive memorandum of the law 96 stipulates that national press should present 

quarterly statements to the HCJ. But “this never happens”, according to Omar Sami, the ex-

manager, then the interim chairman after the ouster of Mohamed Morsi. Ahmed El-Naggar, the 

current Chairman didn’t deny also this fact. 

In addition, the law regulating the CAA prohibits this body to publish any of his 

auditing reports. This means that only 35 members of the GA can see the remarks on the 

auditing, instead of all the stakeholders (mainly the journalists, the parliament and the civil 

society).  

Overall, the internal governance is weak and needs to be reviewed, according to all 

informants, mainly because of the structure of the GA and the administration board, dominated 

by appointed members.  

The chairman and the editor-in-chief are appointed by the HCJ. “These top positions 

were changed every time those in power changed, to guarantee their loyalty”, says one elected 

board member. Also, the law puts all the power in the hands of the chairman. “It is like a mini 

Egypt. I have similar powers to the ones that Mubarak had”, admits one of the post revolution 

chairmen.  



	
   45	
  

The General Assembly (GA) is responsible for the oversight on the foundation’s 

financials. By law, it has 35 members. 15 are elected from journalists, administration and 

workers. The Chairman and the HCJ appoint another 20 members. The majority of the 

administration board members are also appointed (Only 6 are elected out of 21). For many of 

the informants, all chairmen appoint their allies, in order to avoid any confrontations or serious 

discussions about how things are run.  

As a result of the lack of real checks and balances, many corruption cases were 

discovered only when a new administration came into office, notes an elected General 

Assembly member.  

The first round of anti-corruption actions was in 2005, when Ibrahim Nafei, the ex-

chairman and editor in chief of Al-Ahram and a strong advocate of Mubarak’s regime was 

removed. For instance, the GA found LE425 million losses that were not reported and 

discovered many wrongdoings that were transferred to the CAA for further investigation. “In 

the times of the Pharaoh (Ibrahim Nafei), no discussions of financial statements took place”, 

says one GA member. For 8 years, the CAA kept criticizing in its reports the foundation’s cost 

estimation system, and that the assets owned by Al-Ahram are not fully censed and reported.   

After the January revolution, however, four informants note that both elected and 

nominated members show relatively more interest to engage in discussions over budgets and 

reform plans. “For two terms (of 3 years each) now we have some freedom. We members of GA 

can sit with each other and with board members to understand and negotiate”, says one 

informant.  

Yet for most of the informants, nominated members are either loyalists to the regime, 

or to the chairman. So, elected members are more likely to be engaged in discussions over 

financial and administrative issues. Even the chairman is convinced to change the law in order 

to increase the number of elected members to improve the oversight of the General Assembly.  



	
   46	
  

Still under the current weak governance structure, few reforms to fight corruption have been 

made: like the strengthening of the procurement department, which led to cheaper imported 

paper, and the better management of the advertisement department.  One informant gives the 

example of a subsidiary of Al-Ahram Investment Holding that has been in the process of 

liquidation since 2003. For this purpose, the legal advisor was entitled for 11 years to a 

monthly salary of LE2000. “He had no interest to end the process”. As a result of cumulated 

small changes, the financial situation of the foundation is getting better in 2014.    

3- Financing 

Al-Ahram is financially rather self-sustained, which makes it, in this regard, closer to the best 

practices of Public Service Media.  

In-depth interviews support the literature (Abdel Aziz (2011), Abdulla (2013), Sakr (2013). Al-

Ahram proved to be well endowed and could be financially self-sustained, as the government 

support seems to be minimal. 

In all cases, government financial support should not be taken as a wrong practice. The 

UNESCO’s literature underlines that the government should subsidize public media (Smith, 

2012). But the experience of the state controlled media in a number of Central and European 

countries before the fall of the Soviet bloc, underlines the importance of sustainable self-

financing schemes. In addition, it reveals the need for an independent stream of revenues away 

from government, in order to maintain an independent journalism of high quality (Kalathil, 

2011, Smith 2012). 

In general, government support takes one of the following forms: Subsidies, public 

institutions’ advertisements and public institutions subscriptions. In-depth interviews reveal 

another source of support as will be explored: 



	
   47	
  

a. Subsidies: Most of informants see that government subsidies bring editorial 

interference. Yet, the international experiences show that government support goes to both 

public service broadcasters and to the print media. In USA, the latter gets the largest financial 

support then public broadcasting falls second (Nielsen and Linnebank, 2011).  

In Egypt, the government grants all journalists members of the Press syndicate working in 

newspapers (national, partisan and private) a direct monthly allowance. It rose two times from 

less than LE300 before the revolution to LE850 in 2014. The national press institutions don’t 

see this as subsidies, as they are granted to journalists in private and partisan newspapers too. 

Otherwise, the government supports annually the State TV and Radio and a number of state 

owned publications. Yet, Al-Ahram was not part of this support scheme according to three 

informants who are familiar with the financial statements.  

One informant said that Al-Ahram asked the government for a zero-interest loan of LE22 

million in 2012-2013. Al-Mal newspaper published, in January 2015, a statement by the 

minister of finance revealing that Al-Ahram has obtained the largest financial support among 

all national press institutions in the current fiscal year 2014-2015. Table 2 shows that Al-

Ahram received LE140 million. The amount represents 4.6% of the total turnover of more LE3 

billion a year2. 

 

TABLE	
  2:	
  Government	
  Support	
  for	
  National	
  Press	
  Institutions	
  

In 2014-2015 (million LE)	
  

Institution Amount of 
support 

Al-Ahram 140 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
2	
  This	
  is	
  a	
  rough	
  figure	
  taken	
  from	
  Ibrahim	
  (2015)	
  draft	
  paper ''The Future of National Press: Management, 
Finance and Reorganization''.	
  The	
  figure	
  was	
  not	
  verified	
  by	
  a	
  reliable	
  source.	
  The	
  paper	
  does	
  not	
  mention	
  
the	
  source	
  of	
  the	
  figures.	
  It	
  only	
  mentions	
  that	
  the	
  study	
  applies	
  on	
  the	
  period	
  2009-­‐2011.	
  
	
  



	
   48	
  

Al-Akhbar 60 

Al-Gomhoreya (Dar el-Tahrir) 40 

Rose Al-Youssef 20 

Al-Hilal 20 

Dar El-Ma’aref 10 

Al-Qawmeya Distribution 5 

Source: Ministry of Finance, Al-Mal newspaper, January 2015. 

B. Advertising: Before the revolution, most of the state-owned publications received a 

sustained stream of advertisements on behalf of many public institutions (UNESCO, 2013).  

In Al-Ahram, this amount was too small to make an impact. Both chairmen interviewed 

say that public institutions advertisement in Al-Ahram represents only a small fraction of the 

total revenue of advertisement. “Private companies are by far the main advertisers”, say two 

informants. This applies also before the revolution.  

However, same informants say the government bodies used to allocate more money to 

advertise on state-owned newspapers before the revolution.  Most of the informants don’t see 

this as a tool of intervention in the editorial line. This relative financial independence puts Al-

Ahram in a better position than the description of state-owned media on East European 

publications before the fall of Berlin Wall (Guly’as, 2003, Steenfadt, 2011).  

There are meanwhile some studies that support Al-Ahram informants. (Smith, 2012; World 

Bank, 2006). For instance, the government officials don’t interfere because the government 

finances the publications, but rather because the journalists often prefer to please these 

officials, who are their main sources of information. (The editorial independence will be 

discussed thoroughly shortly).  



	
   49	
  

c. Subscriptions: This could be another form of support for a newspaper that provides a steady 

and regular stream of income. Both chairmen in Al-Ahram refused to give any details on 

subscription figures of the government institutions. They both denied that the government 

bodies represent a big share in subscriptions’ revenues. 

D. Unpaid tax arrears: These are considered to be another sort of indirect official financial 

support. Two informants said that Al-Ahram has inherited a heavy burden of some LE3 billion 

in tax arrears. Table 3 shows the details of these arrears. “But the government does not seem 

interested in talking about this issue”, one informant says, adding that most of them are 

cumulated interests on the original sum. The table shows he is underestimating the sum of 

arrears: The original sum is LE3.2 billion, the cumulated interests amounts LE2.9 billion and 

there is another sum of more than LE3 billions disputed in Court.  

TABLE	
  3:	
  Al-­‐Ahram	
  Main	
  Arrears	
  And	
  Loans	
  As	
  Of	
  End	
  Of	
  March	
  2013	
  

In millions LE 
 Before 2006 After 2006 

Customs - 23.4 
Tax arrears 3,132 28.6 

Interests on tax arrears 2,923 - 
Tax arrears disputed in 

Court - 3,448 

Procurements’ arrears - 7.7 
Pharmaceuticals and 

Hospitals - 2.5 

Loans from Cairo Bank - 147.9 

Bank Facilities - 154 
Source: The High Council of Journalism 

 

Finally, it is relevant to ask if the financial status of Al-Ahram is sustainable. In the 

absence of transparency, I could not check the financial statements, in order to make a 

scientific assessment. Yet all informants say that Al-Ahram’s situation was better before the 

revolution due to higher revenues from advertisements and lower wage bill.  



	
   50	
  

Right after the revolution, the financial situation seemed unsustainable, according to 4 

informants who looked closely and regularly to the financial statements. First, because 

distribution dropped to a record low as readers felt deceived by Al-Ahram coverage to the 18-

day protests and boycotted the newspaper. Second, the economy slowed down, which affected 

the advertising revenues and a weaker Egyptian pound raised the imports costs of paper. Third 

but not least, the first administration after the revolution succumbed to Al-Ahram employees 

who protested in order to hire some 1200 of their sons and daughters. “And yet they say the 

(January) revolution was against el-tawrith (the Mubarak’s son succession)”, criticizes one of 

the informants. Wages and bonuses were also increased many folds since 2005. 

Improved Governance Led To Better Management And Lower Income Inequality 

Overall, after some hardships, Al-Ahram is now financially sustained.  This and many other 

achievements are mainly due to better governance. For instance, wage inequality was reduced. 

Young and middle carrier journalists, workers and administrative staff saw wage increases. 

This was partly financed by several rounds of income redistribution among the employees, so 

the gap between incomes narrowed. A mid-career journalist is paid currently an average of 

LE8000 per month, a-mid career worker is paid LE5000. The chairman claims to get some 

LE50000 (instead of millions per month before the revolution).  

In addition, production costs were reduced due to better internal governance. One 

informant gives the example of the price of one kind of paper, of which Al-Ahram imports 

30,000 tons per year: “This decreased from 866 dollars per ton to 820 dollars. This decreased 

the bill of 1.4 million dollars”. 

The Foundation had to cover its expenses for the three years following the revolution 

by borrowing from banks. But due to gradual substitution of old managers with fresh ones, and 

due to relatively better management and governance Al-Ahram today is less indebted. One 



	
   51	
  

informant says that LE240 million worth of debts and arrears were reimbursed. (Table 3 

showed the figures of a year earlier, with bank loans and facilities of more than LE300 million, 

in addition to their cumulated interest rates of LE1.2 million). 

In addition, there are currently several commercial projects that are being created. They 

are not related to the main activities of Al-Ahram, but would “serve to finance the core 

business, which is journalism”, says chairman Al-Naggar.  

So, overall, from the perspective of Public Service Media, Al-Ahram is financially self-

sustained, and even in hard times, bank loans were more or less regularly reimbursed.   

4- Editorial Independence 

The editorial independence is by far the most important element of a PSM. In fact, the content 

is the ultimate product of a newspaper or any other media outlet. This element is the outcome 

of all the three previous elements. But as discussed earlier, there is another set of factors 

suggested by the UNESCO and the World Bank to guarantee independence, diversity and 

pluralism of the content in PSM.  

During the four years after 2011, Al-Ahram has seen many attempts to increase its 

independence from the state. This tendency was more seen in digital portals than in Al-Ahram 

daily.  

Regarding diversity: There are two strong points in Al-Ahram coverage: 

The newspaper provides a daily page on news from all the governorates of Egypt. One 

informant notes that there is now a trend that the first page includes news on local dismals, 

along with the high official news. 

On a positive note too, the digital media provided by Al-Ahram has provided “more 

independence and added credibility to the brand”, says one informant who participated in the 

creation of one of the electronic sites of Al-Ahram. The editor-in-chief of Al-Ahram Gate says 



	
   52	
  

that the site publishes sometimes reports that are banned from the daily. “The digital gates 

have more than 2 million followers online. This is a new generation of readers of Al-Ahram”, 

says one informant. Last but not least, Al-Ahram two main websites are among the least places 

where nepotism played any role in hiring journalists. First, because the employees refuse that 

their children work there, as it demands a lot of work, explain two informants. Second, 

because, since its inception, it was meant to have a more independent editorial line, to appeal to 

the taste of a new generation of well-informed readers on the Internet. 

So, by and large there are small and sporadic improvements in coverage of Al-Ahram 

publications, even the daily flagship, mostly due to reporters’ pressures over their editors. 

However, informants underline that red lines and intervention in editorial content remained of 

prevalence after the revolution, albeit in different forms.  

As shown by the literature, before the revolution, the state-controlled media reported 

what the officials want them to report (Amin, 2009). The phenomena is called by the World 

Bank “The mouthpiece tradition”, prevalent in all Arab media (World Bank, 2011, P 329). 

Pitnak gives the example of Al-Ahram not reporting for two days the health condition of 

Mubarak back in 2007, until they published an interview with his wife, saying that Mubarak is 

healthy and pursuing his jobs (World Bank, 2011, P. 334). The UNESCO’s report on Egypt 

media development underlines UNESCO that “prior to the revolution, several interviewees 

indicated that levels of trust in the State media were very low, even though they maintained 

readership, listenership and viewership shares (UNESCO, 2013, P. 65)."  

There are direct forms of interference that stopped to exist after the revolution: like the 

“Direct order, ta’alima”, the distributed lists of topics to publish about and the phone calls 

from officials. 

As per the first form, one ex-managing editor reveals that before the revolution, it 

happened “very rarely” that he received “a ta’alima, order”, from the unit 26 (a unit within the 



	
   53	
  

Intelligence apparatus that monitors the media), with a written plea to restrain from publishing 

on certain issues. This was confirmed by reporters in Al-Ahram and by three journalists in 

other publications (private and public). Interviewed editors-in-chief, managing editors, editors 

and reporters also say that no more “ta’alimas” are sent after the revolution. 

According to Amin (2009), the Authority of Information regularly sent to editor-in-

chiefs a list of topics that should be treated in the media. The epic was during the 18-day 

protests, when on the next day of January 25th the main headline of Al-Ahram was on protests 

in Lebanon.  

Most of the interviewed informants deny or ignore that such lists are still being sent 

after the revolution. Yet, one reporter noticed that Al-Ahram and Al-Akhbar published in two 

executive days negative and unbalanced reports about the independent trade unions, which 

might give place to believe that such lists are still sent to media. Yet, the same source admitted 

that Al-Ahram’s report was more balanced. Also, the next day of publishing, Al-Ahram 

chairman published an apology on his Facebook account and invited the founders of these 

trade unions to write on Al-Ahram pages on this experience. 

The third form of intervention is “phone calls”.  This sort of interference in content still 

exists. But unlike the other two forms of interventions, this is an individual not an 

institutionalized form of intervention: An official would call the editor-in-chief to ask him not 

to publish a certain report on him or on a friend or the institution he runs. For instance, one 

Muslim Brotherhood leader called the ex-editor-in-chief of one of Al-Ahram’s publications. 

The latter expressed –in a decent manner- his reservation towards the critical tone regarding 

the political coverage against Mohamed Morsi’s government. Informants of Al-Ahram daily 

reported that their superiors always succumb to such pressures.   



	
   54	
  

Quiet notable that the red lines are still there after the revolution, despite most of the 

direct interventions were lifted or eased after the revolution, as informants from different 

publications of Al-Ahram say. This is due partly to the auto-censorship. 

“Every editor-in-chief wants to remain in office. They think that this will happen only if they 

don’t upset the high government officials. So they improvise their imagined list of don’ts”, says 

one informant.  

All informants say that red lines are inherited generation after generation. “There are 

no written lists”, says one reporter. All informants confirm that the editors know these lists and 

defend them. Many editors admitted this fact. It is known as a verbal code of ethics and 

protected by all the editors. According to many informants, Al-Ahram daily is known for 

giving in to government interference than other publications within the same institution.   

Two informants say the daily’s editor-in-chief calls sometimes his counterparts in other 

publications to criticize a high-toned article, or to call for its removal from the online version. 

One journalist who is covering an executive body says his boss bans some news reports, even 

if balanced and true, because they might upset the officials. “Although I never got any remarks 

on what to publish or not from the institution I cover”. 

The “mouthpiece tradition” encourages individual officials to put pressures on 

journalists. One of Al-Ahram senior editors gives the example of “The governor of Cairo lately 

called upon publishing an exposé, accusing him of dereliction. He was shocked, assuming that 

since Al-Ahram published this report then we surely knew that he’ll be removed from his post”. 

The official assumed that if Al-Ahram is against him, this means the State doesn’t want him 

anymore. “That is how we are still looked at”, says one informant.  

These forms of interventions either from officials or from senior editors create what is 

known as a “conservative newsroom culture”. It plays a big role in producing a pro-

government content. This is compliant with what one study found. “In Europe, a study by the 



	
   55	
  

Dutch-Flemish Association for Investigative Journalists (VVOJ) showed that the history of the 

newspaper, newsroom culture, and editorial leadership are more important determinants of 

whether a news organization would invest in watchdog reporting” (WB, 2011, P118).  

Another study on Egypt’s newspapers coverage in the first 9 months of Morsi’s rule 

found that Al-Ahram was pro-government, with a coverage that is similar to the Freedom and 

Justice daily (Muslim Brothers party mouthpiece), unlike Al-Wafd or Al-Shorouk and Al-

Masry Al-Youm) (Kamel, 2013). Good journalism, however, implies that a reporter should 

interview sources beyond the officials (World Bank, 2011, Amin, 2009). Yet this latter notes 

that Al-Ahram as other state-owned newspapers only depend on officials as sources. This 

finding is compliant with what a recent study (Hussein, 2013) analyzing the content of Al-

Ahram after the revolution. It examined the coverage of loan negotiations between the IMF and 

Egypt. The study analyzed the content of 40 articles published in Al-Ahram Daily during 2012-

2013. The study finds also that two thirds of the articles relied only on Egyptian officials.  

Another factor for leaning with government officials in violation of the professional 

considerations is illicit financial interests. Many informants underline that a number of senior 

journalists still work as media consultants to ministers. This is a post that comes with very 

generous remuneration. Others are gaining privileges and benefits from covering the news of 

certain ministries. “How do you expect that this editor or any of his team to report any 

wrongdoing by this same minister?”, says one journalist.  

The economic section is an illustrative example: The former editor was the senior 

reporter covering the banking sector; she was the media advisor of the Central Bank of Egypt. 

Her team included the advisors of the ministers of Finance, of industry and trade, of the 

Consumer protection Authority, and so forth. One of this team is currently the new editor, and 

the deputy is also one of them.  



	
   56	
  

Last but not least, instead of admitting their fear from upsetting the officials, the editors 

blame low-skilled journalists when they ban a story. One editor says that poorly trained 

journalists often write one-sided stories or poorly searched exposés, reporting corruption or 

wrongdoing of high officials. So they end up unpublished. “I have very few good reporters”, 

complains a senior editor in Al-Ahram daily. “I just passed a story on corruption of high 

officials in Port Said, because it was balanced and well documented. But for most of the time 

the quality is very poor.”  

While public service media stipulates the provision the high quality of content, in all 

sorts of coverage: news, culture and foreign affairs, the World Bank encourages the watchdog 

journalism even if undertaken by low-skilled journalists or those with hidden motives, as long 

as it is in public interest and it is meant to expose wrongdoing of public servants (WB, 2011).  

According to Coronel, a contributor in the same book: 

Whatever motivates the journalist or the news organization that publishes a 
muckraking report is not the issue; what matters is that the reporting warns 
citizens about those who are doing them harm and empowers them with the 
information they need (WB, 2011, P. 113). 

 

The UNESCO identified some buffers in order to help journalists be independent. According to 

the conceptual framework, these buffers are: a written code of ethics and an editorial board to 

discuss, to oversee and to evaluate the quality of the content. The best practices also include an 

ombudsman system to deal with sources complaints. After the revolution, young reporters 

pressured to create an editorial board, as recommended by the UNESCO’s best practices. But 

the board, with a majority of youth, was short-lived. All informants say the experience was a 

failure. Superiors interviewed accuse the board of being imprudent, and making reckless 

judgments, while young reporters say the superiors refused to change their mindsets and 

blamed the culture of state-controlled newspaper even though control has softened.  



	
   57	
  

The lack of an ombudsman that responds to complaints also makes the superiors more 

vulnerable to officials’ interventions.  

At last, the code of ethics for journalists, and a Public Service Mandate both define 

what good journalism is about, putting a professional benchmark for the material provided. 

They may reduce the space of interference in the content provided. Hence, their absence is 

holding tight the hands of young journalists against unethical or unprofessional judgments 

passed by their superior. In addition, Chana & Suen (2009) studied the role of media as 

watchdogs in the coverage of elections. It is important that a code of ethics details how election 

coverage guarantees fair treatment to all parties, candidates, what is meant by fair coverage and 

so forth.  

Assessing The Gap: Concluding Remarks 

This chapter tried to assess the gap between Al-Ahram (as a state controlled newspaper) and a 

typical Public Service Media (as defined by 4 common principles that exist in every public 

media). Briefly: after the revolution, Al-Ahram is few steps nearer to a public service media 

than before the revolution. 

On one hand, there are elements that are either in accordance or approaching the model 

of a PSM: 

First, financial independence and financial sustainability of Al-Ahram make good 

starting points to enable Al-Ahram to undertake needed steps towards public service 

journalism. This was not the case for example of ex-soviet countries, where newspapers of 

broadcasters were financially reliant on government funding.   

So, Al-Ahram is reliant on its readers’ loyalty and hence pockets, rather than 

government support. This resembles to license fees in the case of the BBC. Acknowledging 

this fact would make Al-Ahram journalists more accountable to their readers. 



	
   58	
  

Second, improved internal governance, due to the removal of many layers of corrupt 

managers led to the halt of many wrongdoings. Hence the Foundation is better positioned to 

improve its image into an accountable and uncorrupt newspaper organization, rather than the 

image of being the hen with golden eggs to the regime-loyalists (officials, journalists and 

managers). 

Third, digital media complemented the print outlets, extending the outreach of coverage 

and of public, giving more voice to the citizens and providing more independent, pluralistic 

and watchdogging news coverage.  

On the other hand, there is a need to strengthen editorial independence. As the content 

provided remains overall of low quality, heavily relying on officials as sources and lacks 

elements of independent and pluralistic journalism. The organizational culture is one of “state-

owned journalism”, baring “the mouthpiece tradition” and lacking creativity, investigative and 

watchdogging spirit.  

The absence of codes and charts to guarantee the editorial independence will be 

thoroughly discussed in chapter 4. But it is worth for now to underline that there were several 

attempts and pressures to improve the quality of journalism offered. These were mainly due to 

the pressures of young journalists. For instance: One of these journalists’ bursts (sit-ins and 

negotiations with the administration) against their bosses led to the removal of 5 corrupt head 

of sections. Yet such step was more about cooptation than about a true reform. As a result, 

their followers, the new editors are not reformers. Instead, they make the same unethical and 

unprofessional practices.  

Unlike the attack on corruption in the administration, publishing and advertisement 

sectors, the corruption and wrongdoing among journalists and senior editors remain un-tackled.  



	
   59	
  

All the above-mentioned factors hinder Al-Ahram from being a tool of accountability 

to government officials and blocks the citizens to voice through Al-Ahram their critics to the 

government.  

In brief there are features in Al-Ahram that resembles more or less to a PSM model, 

while there are others that pushes Al-Ahram away from such model.  

  



	
   60	
  

	
  

FIGURE	
  3:	
  The	
  Factors	
  Affecting	
  The	
  Gap	
  Between	
  Al-­‐Ahram	
  As	
  A	
  State	
  Controlled	
  
Institution	
  And	
  As	
  A	
  Public	
  Service	
  Media	
  

	
  

 

Source: The researcher’s compilation. 

 

Figure 3 summarizes the gap between Al-Ahram and a PSM: with some of the elements 

compliant with the PSM principles and some elements are not. 

The next chapter will explore if it is possible for Al-Ahram to breach this gap. It will 

also put this gap into a wider perspective by undertaking a SWOT analysis in order to explore 

the chances for Al-Ahram to be transformed into a public service media.  

  

Financial	
  independence	
  
Financial	
  sustainability	
  
Improved	
  internal	
  governance	
  
Digital	
  Media	
  	
  

Absence	
  of	
  a	
  Public	
  Service	
  Mandate	
  
Absence	
  of	
  Ombudsman	
  
Weak	
  governance	
  structure	
  
Skewed	
  journalists-­‐ofeicials	
  rapports	
  	
  
Low	
  skilled	
  journalists	
  
	
  

PSM	
  

State	
  
Controlled	
  



	
   61	
  

Chapter Four: A SWOT Analysis Of Al-Ahram’s Suggested 
Reform 
 

So far, the gap analysis findings show that Al-Ahram is rather well positioned to fulfill its 

aspired role as a newspaper that educates, entertains and informs the citizens, and voices their 

needs. However it does not play this role.  

This chapter attempts to find if such transition is feasible. It also explores if there is 

enough interest among different stakeholders in such reform. For this purpose, I will explore 

the strengths, weaknesses, opportunities and threats that surround Al-Ahram’s needed reform. 

Strengths	
  

1- Brand name: Al-Ahram daily has a strong brand name. It is the flagship of the national 

press. According to many informants, although it is leaning to governments, “it always kept its 

place on the left of the governments”. The strong brand name entitled Al-Ahram for a quick 

recovery after a drop of readership during and after the January revolution. One informant 

underline that the private newspapers and channels were founded and run by Al-Ahram cadres 

and journalists. 

2- Credibility: Many informants believe that Al-Ahram is a more credible source of 

information, when compared to private newspapers. They argue that it does not have a heavy 

record of publishing fake news. This was supported by the latest “Report on journalistic 

Practices” (2013), published by the High Council of Journalism. The report found the private 

newspapers committed most violations to journalistic fundamentals and journalistic ethics, 

followed by the partisan newspapers. The same report puts Al-Ahram as the best newspaper in 

this matter. 6 informants stress on Al-Ahram’s verbal code of ethics, which bans, for example, 

scandal news of public figures. “We never publish about rumors or libelous content”, adds one 

of the editors interviewed. “This gives Al-Ahram credibility over private newspapers”, says one 



	
   62	
  

of the experts. This means that for the current time, Al-Ahram is relatively credible mainly the 

other newspapers credibility is so poor.   

3- Wide outreach: Unlike many other newspapers, Al-Ahram’s base of loyal readers is 

distributed in all the governorates.  

4- Market share: Although distribution figures are never revealed, it is widely believed 

that Al-Ahram is the first of the market. When asked about distribution figures, Al-Naggar 

refused to reveal “clients’ sensitive information”. The foundation holds monopolistic positions 

in printing and distribution of newspapers and magazines. According to one informant, the 

eight state-owned press institutions hold together 90% of the press industry infrastructure. Al-

Ahram has the lion’s share.  

5- Financial situation: Al-Ahram is currently on track to consolidate its financial stability 

and sustainability. Due to improved internal governance, in addition to wages temporary cut, 

Al-Ahram could reimburse a part of its debts. In addition, a number of lucrative projects are 

being executed to secure a sustained stream of revenues. Yasser Abdel Aziz, a media expert 

underlines Al-Ahram portfolio of assets that enables it to rapidly recover (2011). On the other 

hand, the relatively stable financial situation makes the overload of administrative staff off the 

menu of reform, despite the fact that the wage bill is some 40-45% of the costs, according to 4 

informants who saw the last two financial statements. Moving forward towards more financial 

consolidation should be dealing with downsizing options. 

Weaknesses 
 
1- Lack of interest to improve editorial quality: Most of the informants see that Al-Ahram 

major problem is financial/administrative and not editorial. So the focus of the current 

chairman is to improve the financial situation by investing in touristic and housing projects to 

generate resources. “The most important thing is to use the assets of Al-Ahram. This will help 



	
   63	
  

pay the high wages bill”, says one of the informants. According to two others some 40% of the 

institution costs go for wages). This was the same vision of at least four chairmen out of six 

after the January revolution. For chairmen print publications are seen as mere financial 

burdens. If Al-Ahram wants to sell more copies it won’t be economically viable, say four 

informants, because of the cost of the imported paper. “In some days of the week, there is a 

demand for 2 million copies. But Al-Ahram prints only 900,000. It is a size large enough to 

please advertisers and still minimizes the loss”, say one informant.   

2-  Journalists’ corruption: A study on china’s media corruption (2013), the corruption 

was classified in three types of rent-seeking behavior of the journalists; they all exist in 

different proportions in Egypt’s state-owned newspapers (and private to a large extent). This 

was confirmed by most of the informants: Taking direct cash from sources (officials and 

companies), bringing advertisements to the newspapers and writing advertisements in the guise 

of news reports in exchange of high commissions. Running printing-related private businesses 

to benefit from connections and bids of Al-Ahram is a third type of rent seeking behavior. 

3- The absence of a critical mass to press for editorial reform: mainly due to unqualified 

journalists, prevailing corruption and a conservative newsroom culture. Many informants 

underline the weight of low skilled journalists. In Al-Ahram daily, there are some 850 fulltime 

journalists. “I work with only 100 journalists”, says a managing editor of Al-Ahram. Yet, 

editors don’t believe in training. “They refuse to let us go on training courses. We have to take 

these days from our annual leaf”, says one informant. Another informant says that he is 

learning by doing, and he depends on his own knowledge to improve. One senior said bluntly: 

“training is useless”. In addition, widely spread corruption and a conservative newsroom 

culture gave way only to piecemeal reforms under the pressure of a new generation of 

journalists. These were often rapidly reversed, according to most of the informants.   



	
   64	
  

4- The interference of the state security to name editors-in-chief: This was mentioned by 

at least three informants. According to one informant, who worked since the 1960s in two 

state-owned press institutions, the state security and national security apparatuses must approve 

nominations of the top positions of the state-owned newspapers. “This meant indirect 

censorship on news reporting”, he says. “Nothing terrifies an editor-in-chief more than to 

upset a president (because of a published news piece)”, says one informant. Ossama Saraya, 

the editor-in-chief in late Mubarak years used to tell his associates: “I have only two readers: 

Mubarak and Gamal”. The trend continued after the revolution. Abdel Azim Hammad, the 

second editor-in-chief after January 2011 had his eyes on the SCAF satisfaction, recalls one of 

his aids. He was shortly removed after they expressed their dissatisfaction of his way of 

running the newspaper. One journalist defines the role of the editor-in-chief: “He is the censor. 

He conveys what he believes are the messages of the censorship institutions”. A syndicalist and 

retired journalist of Al-Ahram points also to journalists who work as state security agents along 

five generations she witnessed, some are still working to date in Al-Ahram. These are 

“mandoubin el dakhlia fil Ahram, the representatives of the interior ministry in Al-Ahram”.   

The World Bank guide on creating an independent media (2011) identifies the security 

apparatus as an opponent to media reform in a country undergoing a democratic transition.  

Opportunities:  

Constitution provisions and new laws, permitting some degree of independence from the 

government:  

1-The article 212 of the constitution opens the door for more independency from state 

interference and autonomy, as it permits the creation of the National Organization for press to 

run the state-owned institutions, asserting that it is an “independent body”. Yet, it all depends 

on how this article will be translated into laws, says one informant. Two informants revealed 



	
   65	
  

many features of the draft of the law shaping the structure and the role of this organization. It is 

based on two principles: The autonomy of the organization and a selection process of the 

editor-in-chiefs that ensures that the government has no control over them. These are the two 

main demands drawn from a number of hearing sessions of journalists who work in these 

institutions. 

2- The journalists may see all imprisonment penalties removed. A committee headed by a 

retired journalist is currently revising all the laws that contradict with the freedom of press. 

“There is a set of regulations undermining press freedom. They are rarely used in practice. That 

is why the press is seen as relatively free. “But it is rather a Horreya ‘orfeya, volatile freedom, 

because it is not protected by laws and regulations”, says one informant.  

The committee identified 7 laws that are undermining the freedom of press: The penal code 

and its modifications, the law of publishing, the law of the press, criminal procedures law, the 

general intelligence law, the law prohibiting the publication about the armed forces and the law 

of political parties. “There are other laws as well, but we classified these as the most relevant. 

For instance, in 2005, Mubarak cancelled five articles allowing for the imprisonment of 

journalists. Yet, he kept another 22 articles in different laws”, says one member. 

3- Independent governing bodies: Among the main modifications to be seen is the way the 

General Assembly and the administration board of each institution are being chosen: Most 

informants see it is important that the majority of both will be elected. The draft law obeys to 

this demand. 

4- The digital media development: As said previously, the digital media helped Al-Ahram 

rebuild its credibility. Many informants see that this is the cradle of reform-seekers in the 

foundation. Mohamed Shuman, the dean of Mass communication of the British University of 

Egypt, perceives the new media as the savior of the institutions that cumulate losses, as their 

market is widening and the new generation of readers can become the new public via their 



	
   66	
  

mobiles. Thriving digital journalism in Egypt can play a catalyst role in reforming state-owned 

media, because they cannot hide or refrain to publish certain information or else it will be 

published everywhere else. Professionalism, which means coverage of high quality would then 

be the main asset these institutions have.  

Threats 

1- Failure to change the image: Neither the current administration nor the journalists in 

Al-Ahram have shown any systematic steps towards establishing and adhering to the Public 

Service Media principles. Even among the committee of 50, the term is not well understood. 

The four interviewees did not mention the term “public service”. The draft of the law does not 

include this term, or an elaboration on its principles. “I don’t like this term, it is vague”, says 

one of the reforming committee member. The lack of ownership to such editorial reform may 

hinder a leap in the quality of journalism. In addition, two informants point to the network of 

private media having a vested interest of tarnishing the reputation of state-owned media.  

2- Constitutional constraint on privatization: The article 212 of the constitution states that 

these institutions are “state-owned”, instead of publicly owned. An informant who contributed 

to the drafting of this article says this term is coined to abort any attempt of privatization for 

any of these institutions. This would halt the selling of some publications to generate needed 

resources for reform. For instance, Al-Ahram alone issues 14 publications. Al-Gomhoreya too 

is seen as having an abundance of publications with low distribution. 

3- Lack of political will to reform: This is the ultimate threat. As all the opportunities 

would be swiped away if the political regime wants to keep Al-Ahram (and other state-owned 

media) as mouthpieces. Many informants fear that the current regime won’t allow for such 

reforms. For some, the next Parliament will represent the interests of big businessmen and 

hence the private media, so they would not want to pass the new legislations, “Who would like 



	
   67	
  

to empower his rivals?” asks one informant. She is one of many advocates among the 

committee of 50 preferring to pass the new legislations directly through the president who 

holds temporarily the legislative power.  

For others, the president himself is not a defender of freedom of expression. Two 

informants point to the fact that the largest number of journalists ever is currently held in 

prison for covering protests. Two media experts expect that the businessmen will try to put 

pressures on the president in order to change the draft laws elaborated by the journalist 

syndicate.   

As Tim Suter, MD, Perspective Associates, in the UK, puts it:  

Moving towards PSB is all a question of political will and political expectation. 
Politicians have to be convinced that there is something in it for them. This can 
be improved quality of governance, through a long-term increase in the level of 
trust in government and public bodies (Smith, 2012, P. 35). 

 

4-   The ill fate of print media: The national press, like all other print media all over the world, 

are threatened to face the fate of dinosaurs. And the bigger the institution is, the more it risks 

this fate. This might mean that in few years, Al-Ahram’s current blessing of dominant market 

position will turn into a curse. According to the Arab Media Outlook 2009–2013 report, the 

press industry is facing hard time due to the expansion of the internet use, as increasingly 

populations spend more time on the internet, both globally and in the Arab region (Abdulla, 

2013): “With news being one of the most popular forms of content among the young 

demographic in the Arab Region, it is not surprising that consumption is moving online, with 

40 % of news readers accessing news via the internet in 2009 (P. 20).” 

 



	
   68	
  

FIGURE	
  4:	
  The	
  Matrix	
  Of	
  The	
  SWOT	
  Analysis	
  

Strengths 

- Brand Name  

- Credibility 

- Wide Outreach 

- Market Share 

- Improved Financial Situation 

Weaknesses 

- Lack of Interest in Editorial 

Reform 

- Journalists' Corruption  

- Low-Skilled Journalists 

- State Security Interference 

Opportunities 

- The new constitution 

- New Laws Drafts on Freedom of Press 

- New Independent Governing Body 

- Digital Media Development 

Threats 

- Failure to change the image 

- Lack of Political Will to Reform  

- The International Crisis of Print 

Media 

 

Conclusions 
 
There is a lack of interest to improve editorial quality. A roadmap towards independent 

public media is a process that takes years (Smith, 2012). It is rather a process than a 

program. Hence, the financial independence and sustainability should be a mean to avoid state 

intervention in the content. It should not be taken as a goal in itself. It is noticeable however 

that all the chairmen of Al-Ahram are focusing on raising revenues through Al-Ahram’s other 

assets than the Brand Name. The editorial reform was at the center of the debate right after the 

revolution, when distribution figures fell dramatically. Then, strong market position was 

regained, in absence of any systematic editorial reform (probably because of the change in 

readers' mood and the lack of trust in private media). This sustained readership makes the issue 

of editorial independence out of the focus of reforms. The draft law also does not define the 

aspects of a public service newspaper, as recommended in all best practices. Changing the 

regulatory environment hostile to freedom of press would make a good start. Provided that all 

parties recognize that it is a process with the main objective is to ensure high-quality 



	
   69	
  

journalism, diversity and pluralism. It cannot hence stop at governance and financial 

independence and ignore editorial aspects.  

 

Corrupt and low-skilled journalists are a threatening combination for any attempt 

of reform. Only one of the five media experts talked about this issue during the interviews. 

More worryingly, when asked about corrupt journalists, three informants said that this is the 

role of the journalists syndicate to oversee over the adherence of journalists to the code of 

ethics. Only one informant admitted that this code is obsolete and needs revision. Another 

informant said that the law draft bans a journalist who violated the code of ethics to become an 

editor-in-chief. All informants did not bring up the subject of poor quality of journalism in 

state-owned newspapers. 

One media expert admits that suggested reform does not obey to all the hoped for 

changes. “The new regulations will change in the next 10 years, I am sure”. So, any further 

reform should deal more elaborately with editorial independence. 

There is a risk that the current political power lacks the will to reform. This might 

be also endorsed by the probable objection of the security apparatus, accustomed to interfere in 

the national newspapers. This risk might be a death kiss for the hoped reforms. One expert says 

that in order to appease these worries, the law draft allows the president to appoint two seats on 

the board of the would-be “National Organization for press” (responsible of running the state-

owned press institutions).   

On a broader context of political and civil liberties, there are worries that journalists 

would not be able to win in the current context a battle of freedom of press in an environment 

of oppression. As charters and laws do not work if the political environment is not open. Egypt 



	
   70	
  

dropped one point (from 5 to 6)3 on the Freedom House index on political rights in 2014. In 

addition, in 2014 Reporters without borders ranked Egypt the second in the world for arrested 

journalists in the same year with 46 journalists imprisoned4. This situation comes at odds with 

the essence of Public Service Media, which are basically about creating an informed and 

engaged citizen. 

At the end, the constitution provisions allow for better governance of state-owned 

media. Whether these provisions would be translated into laws and structures giving place to 

their transformation into PSM remain to be seen. If this fails, it is expected that another cycle 

would unfold where the independent digital media would play again a role in pushing ahead 

the current process of hesitant democratization. 

 

Finally, the thesis has contributed to the literature by describing post-revolution 

patterns of state-control over national newspapers. How the State still enjoys the loyalty of 

state owned newspapers, despite the disappearance of a number of formal structures of control 

that existed prior to 2011. These factors cans be summarized as follows: First, the dominant 

political party was dismantled. Second, the financial support through the advertisement of the 

government institutions disappeared. Third, the government ceased to send regular directives to 

cover or not to cover certain topics. Yet interference in editorial aspects did not stop. It rather 

took softer and often individual forms (telephone calls). This continued mainly due to profit-

seeking behaviors of many editors and journalists and the lack of highly skilled journalists.  

It also pointed to the prevalence of a conservative newsroom culture, which was not 

raised before in the literature. Two main elements help maintain this “soft” control: the 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
3	
  1	
  is	
  the	
  best	
  and	
  7	
  is	
  the	
  worst.	
  https://freedomhouse.org/report/freedom-­‐world/2014/egypt#.VMnr-­‐
WSUekc	
  
4	
  http://www.dailynewsegypt.com/2014/12/16/egypt-­‐second-­‐world-­‐arrested-­‐journalists-­‐reporters-­‐
without-­‐borders/	
  



	
   71	
  

regulatory environment, that is hostile to the freedom of press (even though rarely applied) and 

the mechanism by which the editor-in-chiefs and chairmen are appointed. 

But based on the gap analysis and the SWOT analysis, Al-Ahram has an opportunity to catch 

on the governance side: As the new laws would increase its internal governance capacities. 

The Limitations And Forward-Looking Research 

There are certain limitations to these findings. First, the time framework of the study involves 

many political transitions: For instance, the thesis could not analyze the impact of each new 

president, and the method by which he came to power on Al-Ahram’s degree of independence. 

A content analysis is needed to measure the changes in editorial policy in parallel with the 

several regime changes. The time frame involves also a period where new legislations are 

being drafted.  

Second, many informants from Al-Ahram were not comfortable talking about editorial 

red lines or criticizing their superiors in the vicinity of the newspaper.  

Third, because of the absence of transparency, I could not read the financial statements 

of Al-Ahram. All informants who have the financial statements of Al-Ahram have refrained to 

give it to me. The HJC did not discuss them or sign them for the past three years. This is a 

violation to the law that stipulates that all newspapers give quarterly results to the HCJ. So, the 

study gave little figures, I used only those figures that were confirmed by more than one 

informant. Further studies may be necessary to scientifically assess the financial sustainability 

of Al-Ahram.   

The qualitative study adds limits to draw generalizations regarding the rest of the state-

owned press institutions. According to Farag (2014), that there are two types of state-owned 

newspapers, as these institutions are divided into north/south institutions. Despite many 

resemblances and same structural and regulatory flaws, there are differences in many aspects. 



	
   72	
  

Al-Ahram is part of the wealthier North. The south institutions are more resilient to reform 

(Farag, 2014).  

At the end, there is a scarcity in researches dealing with media reform and media policy 

in Egypt. Forward-looking researches may discuss different models of reform. How to change 

newsroom cultures is another field of research where no studies were conducted.	
  

	
  
	
   	
  



	
   73	
  

References	
   
 

Abdullah, R. (2013), Mapping Digital Media: Egypt, The Open Society Foundations. 

Anderson, P. J. And Egglestone, P. (2012), The Development Of Effective Quality 

Measures Relevant To The Future Practice Of Bbc News Journalism Online, 

Journalism 13: 923. Http://Jou.Sagepub.Com/Content/13/7/923 

Banda, F. (2007): An Appraisal Of The Applicability Of Development Journalism In The 

Context Of Public Service Broadcasting (Psb), Communicatio: South African Journal 

For Communication Theory And Research, 33(2): 154-170. 

Http://Dx.Doi.Org/10.1080/02500160701685466 

Banerjee, I. And Seneviratne, K., Eds. (2005), Public Service Broadcasting: A Best 

Practices Sourcebook, Amic 2005 

Bardoel, J. And D'haenens, L., (2008), Convergence: Into New Media Technologies, 

Reflections From The Netherlands, The International Journal Of Research, 14 (3), 

351–360. 

Biltereyst, D. (2004), Public Service Broadcasting, Popular Entertainment And The 

Construction Of Trust, European Journal Of Cultural Studies, 7, 341. 

Http://Ecs.Sagepub.Com/Content/7/3/341 

Bouchet, N. (2003), Part 1. Report Of A Commonwealth Parliamentary Association Study 

Group On Parliament And The Media, Perth, 17-21 February 2003, At The Parliament 

Of Western Australia And Commonwealth Parliamentary Association. And Kariithi, 

Nixon K. (2002), Part 2. A Report On The Proceedings Of The Indian Ocean Rim 

Conference On Parliament And The Media, 14-18 April 2002, At The Parliament Of 

South Africa, Cape Town. In Parliament And The Media Building An Informed Society 

(2003), World Bank Institute, Washington. 



	
   74	
  

Cheah, H. F. (2012), Essays On Media Bias And Government Control Of Media, A 

Dissertation Submitted To Michigan State University, Economics. 

Coman, M. (2000), Developments In Journalism Theory About Media "Transition" In 

Central And Eastern Europe 1990-99, Journalism Studies, 1(1), 35-56.  

Http://Dx.Doi.Org/10.1080/146167000361168 

Comrie, M. & Fountaine , S. (2005), Retrieving Public Service Broadcasting: Treading A 

Fine Line At Tvnz, Culture & Society Media, 27, 101. 

Http://Mcs.Sagepub.Com/Content/27/1/101 

Coppens, T. And Saeys, F. (2006), Enforcing Performance: New Approaches To Govern 

Public Service Broadcasting, Media Culture Society 28: 261. The Online Version Of 

This Article Can Be Found At: Http://Mcs.Sagepub.Com/Content/28/2/261 

Djankov, S., Mcliesh, C., Nenova, T. & Shleifer, A. (2003), Who Owns The Media?, 

Journal Of Law And Economics, 46 (2): 341-382, The University Of Chicago. 

Http://Cvg.Sagepub.Com 

El Kamel, S. (2013), Objectivity In The Shadows Of Political Turmoil: A Comparative 

Content Analysis Of News Framing In Post-Revolution Egypt’s Press, A Thesis 

Presented At Auc Jrmc Department. 

Ferrell Lowe, G. & Jo B. (Eds.) (2007), From Public Service Broadcasting To 

Publicservicemedia. Göteborg, Nordicom. 

Http://Www.Hm.Uib.No/Files/Moe_Article_Commercial_Services_Enclosure_And_Le

gitimacy.Pdf 

Fraser, N. (1990), Rethinking the public Sphere: A Contribution to The Critique of 

Actually Existing Democracy, Social Text 25/26: 56-80. 

http://www.jstor.org/stable/466240 

 



	
   75	
  

George, L. M. (2001), Three Essays On The Industrial Organization And Political 

Economy Of Print Media, A Dissertation In Business And Public Policy, University Of 

Pennsylvania. 

George , L. (2007), What’s Fit To Print: The Effect Of Ownership Concentration On 

Product Variety In Daily Newspaper Markets Information, Economics And Policy 19: 

285–303. 

Gulyás, Á. (2003), Print Media In Post-Communist East Central Europe, European Journal 

Of Communication Vol.18: 81. Http://Ejc.Sagepub.Com/Content/18/1/81 

Hallvard, M. (2011), Defining Public Service Beyond Broadcasting: The 

Legitimacy Of Different Approaches, International Journal Of Cultural Policy, 17 

(1): 52 – 68. 

Harrison, J. And Woods, L. M. (2001), Defining European Public Service Broadcasting, 

European Journal Of Communication, 16: 477. 

Http://Ejc.Sagepub.Com/Content/16/4/477 

Hastings, C. (2009), Performance Measures In Public Service Broadcasting, The Emerald 

Research. Http://Ecs.Sagepub.Com/Content/7/3/275 

Irex (2006), Media Sustainability Index 2005, The Development Of Sustainable 

Independent Media In The Middle East And North Africa, Irex, Washington.  

Www.Irex.Org/Msi 

Jacka, E. (2003),” Democracy As Defeat": The Impotence Of Arguments For Public 

Service Broadcasting, Television & New Media 4: 177. 

Jimmy Ch., Wing S. (2009), Media As Watchdogs: The Role Of News Media In Electoral 

Competition, European Economic Review 53 (3).  

Jõesaar, A. (2011), Different Ways, Same Outcome? Liberal Communication Policy And 

Development Of Public Broadcasting, Trames, 15 (65/60), 1, 74–101. 



	
   76	
  

Kalathil, Sh.  (2011), Developing Independent Media As An Institution Of Accountable 

Governance, A How-To Guide, The International Bank For Reconstruction And 

Development / The World Bank, Washington. 

Mehrabi, Et Al., (2013), News Media Credibility Among Professional Administrative Staff, 

China Media Research, 9 (1). Http://Www.Chinamediaresearch.Net 34  

Mendel, T.  (2011), Assessment Of Media Development In Egypt, Based On Unesco’s 

Indicators, UNESCO, Paris.  

Mendel, T. (2011), Public Service Broadcasting: A Comparative Legal Survey, United 

Nations Educational, Scientific And Cultural Organization, Paris. 

Miragliotta, N. (2012), The Rise And Fall And Rise Again Of Public Broadcasting? The 

Case Of The Australian Broadcasting Corporation, The Australian Journal Of Public 

Administration, 71(1), 55–64. Doi:10.1111/J.1467-8500.2012.00755.X 

Sakr, N. (2013), Transformations In Egyptian Journalism, Reuters Institute For The Study 

Of Journalism, London. 

Stanig, P. (2009), Essays On Political Corruption And Media Freedom, Columbia 

University. 

Petrova, M. A., (2008), Political Economy Of Media Capture, Dissertation In The Subject 

Of Political Economy And Government, Harvard University. 

Parker, H. (2012), Print Media In The Digital Age: Creating Conversation And 

Community, A Thesis Presented To The Faculty In Communication And Leadership 

Studies, Gonzaga University. 

Raats, T. (2012), Matching Public Policy With Psb Strategy, International Journal Of 

Media & Cultural Politics, 8 (1): 105–125, Intellect Limited. 

Http://Www.Ingentaconnect.Com/Content/Intellect/Mcp;Jsessionid=1a9r2vb9xq4xt.Ali

ce 



	
   77	
  

World Press Freedom Index (2014), Reporters Without Borders. 

http://rsf.org/index2014/data/index2014_en.pdf    

Steenfadt, O. (2013), From Secret Service To Public Service: Central European Lessons Of 

Mass Media Transition, Mediapolicy.Org 

Sutter, D. (2006), Media Scrutiny And The Quality Of Public Officials, Public Choice, 129 

(1/2), 25-40, Springer. Http://Www.Jstor.Org/Stable/25487577  

Ostrem, Jacqueline G. (2011), Media Regulation And Democracy: A Minimalist Approach, 

Edmonton, A Thesis Presented To Alberta University.  

Owusu, W. Y. (2011), The Ghanaian Media Landscape: How Unethical Practices Of 

Journalists Undermine Progress, Reuters Institute For The Study Of Journalism, 

University Of Oxford. 

Https://Reutersinstitute.Politics.Ox.Ac.Uk/Sites/Default/Files/The%20ghanaian%20me

dia%20landscape%20how%20unethical%20practices%20of%20journalists%20undermi

ne%20progress.Pdf 

Radovic, I. & Luther, C. A. (2012), From State Controlled To Public Service Broadcasting: 

Signs Of Change In Serbia's Rts Television Newscasts 1989–2009, Journal Of 

Broadcasting & Electronic Media, University Of Tennessee.  Sage Publications. 

Servaes, J. (2009), Communication Policies, Good Governance And Development 

Journalism, Communicatio, South African Journal For Communication Theory And 

Research, 35 (1), 50-80. Http://Dx.Doi.Org/10.1080/02500160902906653 

Smith, E. (2012), A Road Map To Public Service Broadcasting, The Asia-Pacific 

Broadcasting Union (Abu), Malaysia. Http://Www.Jstor.Org/Stable/10.1086/377116  

Tapsell, R. (2012), Politics And The Press In Indonesia, Media Asia, 39 (2).  

Http://Tvn.Sagepub.Com/Content/4/2/177 



	
   78	
  

UNESCO (2008), Media Development Indicators: A Framework For Assessing Media 

Development. Http://Unesdoc.Unesco.Org/Images/0016/001631/163102e.Pdf 

UNESCO (2013), Assessment Of Media Development In Egypt Based On Unesco’s Media 

Development Indicators, The United Nations Educational, Scientific And Cultural 

Organization, Paris. 

Van Zoonen, L. (2004), Popular Qualities In Public Broadcasting, European Journal Of 

Cultural Studies, 7, 275. Http://Ecs.Sagepub.Com/Content/7/3/275 

Arabic	
  References	
  

Abdel Aziz, Y. (2011), Restructuring The State Owned Media Institutions After The Jan. 

25, In Media Reforms In Egypt: Visions And Recommendations, Arab Alternatives 

Forum, Cairo. 

Amin, H. (2009), Media’s Situation In Egypt, Arab Center For Law And Integrity 

Development, Cairo.  

El-­‐Hamdouni,	
   S.	
   (N.A.),	
   Corruption	
   In	
   Public	
   Administration	
   In	
   Egypt,	
   Comparative	
  

Content	
   Analysis	
   In	
   Al-­‐Ahram	
   And	
   Al-­‐Wafd,	
   A	
   Thesis	
   Presented	
   To	
   Literature	
  

Department,	
  Alexandria	
  University.	
  	
  

Farag, Essam Eddine (2015), The Reform Of The National Press Institutions, A Discussion 

Paper Presented To The Conference The Present And The Future Of The National 

Press, The British University In Egypt, Cairo. 

Gamal, W. (2011), Professional Development Mechanisms For Print Media (Roles Of 

Press Institutions And The Syndicate), In Media Reforms In Egypt: Visions And 

Recommendations, Arab Alternatives Forum, Cairo. 

Hamada, B. Et Al. (2013), Annual Report On Journalistic Practices, High Council Of 

Journalism, Cairo. Http://Gate.Ahram.Org.Eg/News/346171.Aspx 



	
   79	
  

Ibrahim, A. I. (2015), The Future Of National Press: Management, Finance And 

Reorganization, A Draft Paper Presented To The Conference: The Present And The 

Future Of The National Press, The British University In Egypt, Cairo. 

Press Syndicate (2015), Draft Law Of The National Organization Of Press, An 

Unpublished Version, The Press Syndicate, Cairo. 

Shams, D. (2011), The Relationship Between The State And The Media: Towards A Public 

Ownership Of The Media Institutions), In Media Reforms In Egypt: Visions And 

Recommendations, Arab Alternatives Forum, Cairo. 

	
   	
  



	
   80	
  

Appendices	
  
	
   	
  



	
   81	
  

Appendix 1: The questionnaire for the Gap analysis of Al-Ahram	
  
 

Public Service Media indicators: 

To measure these indicators, I will look at:  

- Content provided 

- Public Service Mandate 

- Governance structure 

- Financing 

And under each category falls a set of sub-indicators.  

For content, Sub indicators would be:  

- Is there an independent editorial board to discuss content? 

- How are stories assigned, discussed? 

- Is there a set of red lines? Who defines them? Who asserts they are respected? 

- Is there a code of ethics for the journalists of the institutions? 

- Is it binding? Is it respected? 

- Is there a system of ombudsman to deal with readers and sources complaints? 

- How is digital journalism developing in Al-Ahram? 

For the Public Service mandate: 

- Is there a Public Service Mandate for the institution? 

- Is it regulated by law? 

- Is it compatible with the UNESCO mandate? 

- Is it checked? By whom or which institution? 

Governance Structure: 

- Is the budget planning discussed with different stakeholders? 

- Are the financial statements published and available to all parties? 



	
   82	
  

- How frequent are they published (quarterly, semi-annually or annually?) 

- Are the auditing reports made available? 

- Is there an independent committee for auditing? 

Financing:  

- Does the institution obtain government subsidies? 

- What is the share of public institutions’ advertisement to total advertisement? 

- Is it indebted to any other government institution? 

- Is the financial status sustainable? 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 


	Introducing public service media principles to the state-owned newspapers: The case study of Al-Ahram
	Recommended Citation
	APA Citation
	MLA Citation


	Microsoft Word - THESIS DRAFT FINAL SH 5.docx

